IInformacje o dziele:
WACHLARZ ZE SCENAMI MITOLOGICZNYMI; NIMFY I FAUNY, ok. 1870
wysokość malowidła – 12 cm, średnica – 50 cm (wymiary w świetle passe-partout)
Na tekturowych „plecach“ oprawy napis ołówkiem: Ferré Raymond | 33 rue du Dragon – Paris VIeme | 3eme Etage fond cour –
Pochodzenie: zbiory Marie-Louise Dervault, wnuczki artysty w Paryżu.
Malowany wachlarz Teofila Kwiatkowskiego wpisuje się w swoistą „modę“, która nastała w drugiej połowie XIX wieku, kiedy – wachlarze malowane przez słynnych współczesnych artystów zaczęły tracić swą rolę użytkową na rzecz funkcji czysto estetycznej, pamiątkarskiej i kolekcjonerskiej: zamiast służyć jako modniarski dodatek, zdobiły ściany salonu lub były umieszczane w serwantkach, stanowiąc dumę ich właścicieli, podobnie jak inne dzieła sztuki. Część malowanych pokryć nigdy nie doczekała się umieszczenia na stelażu; zostały oprawione w ramy i od początku egzystowały jako obrazy. O ich pierwotnym przeznaczeniu świadczy jedynie charakterystyczny kształt podobrazia.
J. Różalska, Polski wachlarz malowany, Warszawa 2006, s. 7
Wachlarz wymieniony i opisany w monografii artysty:
– A. Melbechowska-Luty, Teofil Kwiatkowski 1809-1891, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966, s. 172, nr kat....
Teofil Kwiatkowski:
Teofil Kwiatkowski (Pułtusk 1809 - Avallon w Burgundii 1891) - wybitny przedstawiciel romantyzmu w malarstwie polskim - w latach 1825-1830 studiował malarstwo na Oddziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warszawskiego u A. Brodowskiego i A. Blanka. Jako oficer 4. pułku piechoty walczył w powstaniu listopadowym; po klęsce jego emigrował do Francji, gdzie pozostał do końca życia. początkowo przebywał w Avignonie, później w Paryżu. Tu studiował jeszcze u A. Toussainta, P. Sentiesa, J. L. Dulonga i L. Cognieta. Utrzymywał bliskie kontakty ze środowiskiem emigracyjnym, m.in. z rodziną ks. Czartoryskich, Adamem Mickiewiczem, Fryderykiem Chopinem, Cyprianem Kamilem Norwidem, Teofilem Lenartowiczem. Wielokrotnie portretował Chopina (także na łożu śmierci), któremu poświęcił też dużą, symboliczną kompozycję Bal w Hôtel Lambert - Polonez Chopina. Malował piękne, przesycone romantyczną aurą krajobrazy z Prowansji i Burgundii. Malował obrazy olejne i bardzo liczne, mistrzowskie akwarele – portrety, pejzaże, sceny rodzajowe, patriotyczne, kostiumowe i alegoryczne. Jego dzieła odznaczają się niepoślednimi walorami kolorystycznymi, emocjonalnym stosunkiem do natury, a także typowo romantyczną skłonnością do fantazji i metafory, zabarwionej często odcieniem melancholii. Artysta wystawiał, m.in. na oficjalnych Salonach paryskich (1839-1881), nadsyłał swe prace także na wystawy krajowe (1862-1873 TZSP w Warszawie). Jego obrazy, akwarele, rysunki znajdują się w Muzeum Mickiewicza w Paryżu, w zbiorach Muzeów Narodowych w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, pozostałe są w rękach prywatnych we Francji. Na rynku antykwarskim są rzadkością.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-10-14 | 2 | 12 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |
2020-07-08 | 4 | 12 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |