Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 14 października 2018

Ryszard Winiarski, CHANCE IN GAME FOR ONE, 1980
  • odwrocie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
CHANCE IN GAME FOR ONE, 1980
Nr:
25088
Technika:
akryl, ołówek, płótno
Wymiary:
100 cm x 100 cm
Cena wywoławcza:
120 000 zł
Cena uzyskana:
162 000 zł

Informacje o dziele:

sygnowany na odwrocie na płótnie wzdłuż dolnej krawędzi: chance in game for one Winiarski 1980

 

Przyszedłem do sztuki z określonego miejsca, mając za sobą myślenie politechniczne, po zainteresowaniach automatyką czy informatyką. Zastanawiałem się, co mógłbym zrobić w sztuce, co by było ważne i dla niej i dla mnie jako moje dokonania, wiedziałem bowiem, że w obrębie techniki czy technologii istniało wiele spraw, które mogłyby do niej trafić. Myślałem, aby w obręb zdarzeń artystycznych wprowadzić świat odkryć technicznych: teorii gier czy teorii informacji. [...]

Podstawowym elementem mógł być jedynie kwadrat – tylko te figury geometryczne w pełni wyłączają się wzajemnie. Nie mają takich własności ani trójkąty ani koła – pozostawiające nieoznaczoną powierzchnię. A ja chciałem mieć powierzchnię obrazu opanowaną do końca i zbudować go przy użyciu zaledwie dwóch znaków. Z podobnych względów wybrałem czerń i biel – bardzo rzadko ośmielałem się stosować inny kolor. I nikt mi nie zadawał pytania, której czerni czy bieli, używam...

Z rozmowy (1990) Ryszarda Winiarskiego ze Zbigniewem Taranienką, Dialogi o sztuce, PIW, ASP, Warszawa 2004; [w:] kat. Ryszard Winiarski, Warszawa, Galeria Opera 2017

 

Konstrukcją każdej pracy rządzi przypadek, którego źródłem jest rzut monetą,...

więcej

Ryszard Winiarski:

Ryszard Winiarski (Lwów 1936 - Warszawa 2006) ukończył w 1959 Politechnikę Warszawską i podjął studia malarskie w ASP w Warszawie (1960-1966). Pod koniec studiów, w 1965 sformułował własny program artystyczny i zrealizował pierwsze prace z serii pt. „Próby wizualnej prezentacji rozkładów statystycznych“. Otrzymał za nie I nagrodę na Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach w 1966. Jako stałe moduły prac przyjął kwadraty w kolorach czerni i bieli, których kolejnością i rozmieszczeniem rządzi przypadek - rzut kostką do gry, losowanie lub wybór liczb przypadkowych. W 1970 wprowadził do swych prac trzeci wymiar w formie obrazów przestrzennych lub jako iluzję przestrzeni uzyskaną przez wykreślanie perspektywy linearnej. W 1971 powstały pierwsze obrazy z wmontowanymi lustrami. Od 1972 artysta aranżował też „gry“ z udziałem widzów, którzy stosując jego środki i metodę wypełniali płaszczyznę czy pomieszczenie własną „wystawą“. Od ok. 1983 Winiarski włączył do swych prac elementy znaczeniowe, symboliczne i odwołujące się do emocji, jak kształt krzyża, naturalne materiały i zabiegi na nich, np. gięcie (instalacje: Geometria w stanie napięcia, 1984, Czarny kwadrat czyli fruwająca geometria, 1984, Hommage dla Henryka Stażewskiego, 1989). Równolegle artysta od 1960 uprawiał scenografię teatralną, będąc autorem kilkudziesięciu realizacji w tej dziedzinie w teatrach całej Polski. Uczestniczył w wielkiej liczbie wystaw w Polsce i za granicą, w tym: Biennale w Sao Paulo 1969, I i II Biennale des Konstruktivismus, Norymberga 1969 i 1971, Konstrukcja w procesie, Łódź 1981 i Monachium 1985. Zmarł 4 grudnia 2006 w Warszawie.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2018-10-14 105 120 000 zł 162 000 zł N/A PLN USD EUR