IInformacje o dziele:
47 x 29,5 cm (w świetle passe-partout)
napis wzdłuż górnej krawędzi (odwrócony w stosunku do kompozycji): witr Fryburg Męczennicy St Catherina
Proweniencja: zbiory rodziny artysty
Rysunek jest studium postaci kobiecej, którym Mehoffer posłużył się opracowując postać św. Katarzyny do projektu witraża Męczennicy dla gotyckiej katedry św. Mikołaja we Fryburgu w Szwajcarii.
Projekt ten artysta przygotował na międzynarodowy konkurs ogłoszony w roku 1895. Do Fryburga nadesłano wówczas 47 projektów witraży przygotowanych przez twórców z całej prawie Europy. Zwycięzcą został Polak, jego też poproszono o kompozycje do pozostałych okien świątyni. Łącznie Mehoffer zaprojektował dla katedry trzynaście witraży - osiem dwuokiennych do każdej z naw bocznych i pięć do prezbiterium. Ich realizacja trwała aż do roku 1936. Nad witrażem Męczennicy - z postaciami świętych Sebastiana, Maurycego, Katarzyny i Barbary - artysta pracował w latach 1898-1901; w oknie kościoła witraż ten osadzony został w roku 1901.
Zespół fryburskich witraży uznany jest za najwybitniejsze dzieło epoki modernizmu w Szwajcarii i jedno z najważniejszych...
Józef Mehoffer:
Józef Mehoffer (Ropczyce 1869-Wadowice 1946) - malarz, grafik, scenograf i pedagog; obok Stanisława Wyspiańskiego był najwybitniejszym polskim twórcą witraży i polichromii. Uczeń Jana Matejki i uczelni paryskich - Ecolé des Beaux Arts i Accadémie Colarossi - swą drogę twórczą rozpoczął w latach 1889-1891 od pracy nad polichromią Kościoła Mariackiego w Krakowie (pod kierunkiem Matejki). W roku 1895 otrzymał I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii (ich realizacja trwała aż do 1934). W latach następnych otrzymywał różne inne zamówienia na witraże i polichromie, m.in. dla katedry na Wawelu i w Płocku, katedry Ormiańskiej we Lwowie, dla kościołów w Opawie, Onnes w Szwajcarii, w Jutrosinie, we Włocławku czy Przemyślu (nie wszystkie zrealizowane). Był wybitnym reprezentantem sztuki secesji. Tworzył dekoracyjnie traktowane portrety, w tym autoportrety i portrety żony, a także obrazy o zabarwieniu rodzajowym, które w latach 1895-1917 zyskiwały wymowę kompozycji symbolicznych. Malował także pejzaże łączące secesyjną dekoracyjność ze zdobyczami impresjonizmu. Z mistrzowską biegłością posługiwał się różnymi technikami - olejem, temperą, akwarelą i gwaszem - zajmował się także grafiką. Ostatnia wielka wystawa dzieł artysty, zatytułowana Opus magnum, odbyła się w roku 2000 w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-11-06 | 29 | 3 000 zł | 3 000 zł | N/A PLN USD EUR |