IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: M. Wywiórski | Monachium 86
Pochodzenie:
– Niemcy, Monachium, katalog aukcji Domu Aukcyjnego Neumeister, 4 XII 1996, poz. 869;
– Warszawa, kolekcja prywatna.
Obraz namalowany został w roku 1886, a więc jeszcze w czasie monachijskich studiów Wywiórskiego i jest jedną z tych prac, które wcześnie przyniosły mu popularność. Tak w wyborze motywu, jak i w sposobie malowania widać tu wyraźną fascynację malarstwem Józefa Brandta, z którego nauk i wskazówek Wywiórski w tym czasie korzystał, a którego indywidualność miała znaczący wpływ na wielu młodych adeptów sztuki.
Obraz opisany i reprodukowany:
– Katalog Domu Aukcyjnego Neumeister: SKULPTUREN – FAYENCE – PORZELLAN – SILBER – SCHMUCK – KUNSTHANDWERK – METALLE – MOBEL – EINRICHTUNG – UHREN – TEPPICHE – GRAPHIK – ALTE GEMALDE – NEUE GEMALDE, München 4 XII 1996, nr kat. 869, il. na s. 287;
– A. Tyczyńska, Obrazy polskich malarzy z kolekcji prywatnych, Wystawa w Pałacu Radziejowickim, Radziejowice 2006, s. 18, 19, il. na s. 19.
Michał Gorstkin Wywiórski:
Michał Gorstkin Wywiórski (Warszawa 1861 - Berlin 1926) w latach 1883-1887 studiował w Monachium; w Akademii u profesorów Karla Raupa i Nikolausa Gysisa oraz równolegle w prywatnych pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. W 1884 debiutował na wystawie w krakowskim TPSP, swoje prace pokazywał też w Monachium, gdzie w 1894 na międzynarodowej wystawie w Glaspalast został wyróżniony medalem za obraz Z puszczy litewskiej. W 1895 przeniósł się do Berlina, zaproszony przez Wojciecha Kossaka i Juliana Fałata do pracy przy panoramie Berezyna (1895-1896). W Berlinie zamieszkał na dłużej, a następnie przebywał w Wielkopolsce i w Warszawie. Współpracował też z Janem Styką przy panoramie Bitwa pod Sybinem (1897), a w 1900 wspólnie z Kossakiem podróżował do Hiszpanii i Egiptu, aby wykonać szkice plenerowe do zamierzonych panoram Somosierra (nie zrealizowana) i Bitwa pod piramidami (1901). Wyjeżdżał także na Litwę, wyspę Sylt, do Norwegii, Szwecji, nad Morze Północne i Bałtyk, malował w Amsterdamie, na Krymie i Kaukazie. We wczesnej fazie twórczości, pod silnym wpływem Brandta i Wierusza-Kowalskiego, malował sceny myśliwskie i rodzajowe oraz obrazy z Tatarami, Kozakami czy Czerkiesami, które przyniosły mu powodzenie na monachijskim rynku sztuki. Z czasem naczelnym tematem jego malarstwa stał się czysty pejzaż, postrzegany i malowany wrażliwie i z upodobaniem.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2018-12-09 | 61 | 120 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |