IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: Józef Brandt | 74
na odwrocie szic ołówkiem Kozak na koniu grający na bandurze. Studium do obrazu Powitanie stepu, ok. 1874 (miejsce przechowywania nieznane).
Historia: w roku 2016 akwarela została wystawiona na aukcji w Dobiaschofsky Auktionen AG w Bernie.
Akwarela Bałaguła powstała jako plon podróży Józefa Brandta na Ukrainę, podróży, którą malarz – w towarzystwie Juliusza Kossaka – odbył latem 1874 roku. Powstało wówczas wiele szkicowych notatek – rysunków i niewielkich akwarelek – które artysta wykorzystywał później w większych obrazach olejnych. W tym zespole – jako dzieło skończone – wyraźnie wyróżnia się akwarela Bałaguła. Brandt posłużył się tu zapewne szkicem z przedstawieniem bałaguńskiego wózka (rysunek znany z reprodukcji, patrz niżej). Grupę bałaguły, woźnicy-przewoźnika i jego charakterystycznej bryczki z parą koni w uprzęży z dzwonkami, wykorzystał też w obrazie Miasteczko na Podolu (olej, płótno, własność prywatna).
Akwarela – do niedawna znana tylko z drzeworytniczej reprodukcji w tygodniku „Kłosy“ z 1876 r. – była ostatnio eksponowana na wystawie dzieł Józefa Brandta w Muzeum Narodowym w Warszawie (patrz niżej: bibliografia).
Obraz...
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2019-03-17 | 1 | 38 000 zł | 39 000 zł | N/A PLN USD EUR |