IInformacje o dziele:
inne spotykane tytuły:
Hetman Czarniecki; Stefan Czarniecki na Dżanecie; Stefan Czarniecki na dżanecie Cywa; Wjazd do bramy zamkowej (Kanclerz Zamoyski pod Byczyną)
sygn. u dołu pośrodku: J. Brandt | 1862
Historia:
W roku 1862 obraz wystawiony w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie.
W czasie II wojny światowej znajdował się w kolekcji Władysława Śmiechowskiego w Warszawie.
Następnie w innej warszawskiej kolekcji prywatnej.
Stefan Czarniecki na tarancie to jeden z najwcześniejszych znanych obrazów Józefa Brandta, dzieło dwudziestoletniego artysty. Jest to także jedna z jego pierwszych prac, które zdecydował się pokazać na wystawie w warszawskim Towarzystwie Zachęty. Jak zauważa Ewa Micke, autorka katalogu niedawnej wystawy w warszawskim Muzeum Narodowym – obraz ujawnia już zamiłowanie Brandta do rzetelnego badania źródeł historycznych. Zdradza to charakterystyka postaci tytułowego bohatera – jego smukła sylwetka, pociągła twarz o wąskim nosie, wydłużony kształt brody są wyraźnie wzorowane na wcześniejszych portretach graficznych.
Obraz wymieniony, opisany, reprodukowany:
– „Kurier Warszawski“, 1862, nr 179 z 7 VII, s. 1006;
– Sprawozdanie Komitetu TZSP w Królestwie Polskiem za rok 1874, s. 66;
–...
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2019-03-17 | 6 | 220 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |