Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 17 marca 2019

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
STEFAN CZARNIECKI NA TARANCIE, 1862
Nr:
25624
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
103.7 cm x 82 cm
Cena wywoławcza:
220 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

inne spotykane tytuły:

Hetman Czarniecki; Stefan Czarniecki na Dżanecie; Stefan Czarniecki na dżanecie Cywa; Wjazd do bramy zamkowej (Kanclerz Zamoyski pod Byczyną)

sygn. u dołu pośrodku: J. Brandt | 1862

 

Historia:

W roku 1862 obraz wystawiony w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie.
W czasie II wojny światowej znajdował się w kolekcji Władysława Śmiechowskiego w Warszawie.
Następnie w innej warszawskiej kolekcji prywatnej.

Stefan Czarniecki na tarancie to jeden z najwcześniejszych znanych obrazów Józefa Brandta, dzieło dwudziestoletniego artysty. Jest to także jedna z jego pierwszych prac, które zdecydował się pokazać na wystawie w warszawskim Towarzystwie Zachęty. Jak zauważa Ewa Micke, autorka katalogu niedawnej wystawy w warszawskim Muzeum Narodowym – obraz ujawnia już zamiłowanie Brandta do rzetelnego badania źródeł historycznych. Zdradza to charakterystyka postaci tytułowego bohatera – jego smukła sylwetka, pociągła twarz o wąskim nosie, wydłużony kształt brody są wyraźnie wzorowane na wcześniejszych portretach graficznych.

Obraz wymieniony, opisany, reprodukowany:
– „Kurier Warszawski“, 1862, nr 179 z 7 VII, s. 1006;

Sprawozdanie Komitetu TZSP w Królestwie Polskiem za rok 1874, s. 66;

–...

więcej

Józef Brandt:

Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów.

Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy.

Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2019-03-17 6 220 000 zł - N/A PLN USD EUR