IInformacje o dziele:
sygn. i datowany l.d.: P. Vande Velde 17[.]4
Żaglowce i łodzie w zatoce, obraz flamandzkiego malarza-marynisty, Pietera van den Velde, należy do bardzo charakterystycznych przykładów twórczości tego artysty. Jest to dzieło o wysokich walorach dekoracyjnych, obraz sygnowany i datowany, powstały w schyłkowej epoce Złotego Wieku malarstwa flamandzkiego. Na polskim rynku stanowi dużą rzadkość. Natomiast na rynku zachodnim obrazy artysty pojawiają się dość często. Przede wszystkim jednak znaleźć je można w kolekcjach najważniejszych europejskich muzeów, m.in. w Ermitażu w Sankt Petersburgu, Muzeum im. Chanenki w Kijowie, Muzeum Brukentala w Sybiniu (Sibiu) w Rumunii czy Nationalmuseum w Sztokholmie. W Rijksmuseum w Amsterdamie znajdują się dwa obrazy przedstawiające bitwy morskie floty holenderskiej: Spalenie floty angielskiej pod Chatham w 1669 r. oraz Bitwa morska floty holenderskiej i szwedzkiej w cieśninie Sund w 1658 r., oba malowane prawdopodobnie dla zleceniodawcy holenderskiego. Prezentowany obraz powstał zapewne również na zamówienie holenderskie, o czym świadczyłyby flagi na masztach statków. Niezwykle dekoracyjna kompozycja przedstawia zatokę morską pełną żaglowców i łodzi. Wielość statków z wydętymi żaglami, spiętrzone chmury nad niskim horyzontem, marszczone bryzą drobne fale dodają atrakcyjności – zachowującej zasady symetrii...
Peter van den Velde:
Peter van den Velde (Antwerpia, 1634 - Antwerpia, 1707 (?) – flamandzki malarz-marynista, działający w Antwerpii. W 1854 roku został mistrzem tamtejszego gildii artystów Św. Łukasza, w latach 1666-1680 wymieniany jest jako mistrz posiadający uczniów. Obrazy artysty to mariny z przedstawieniami okrętów na burzliwych morzach, morskich bitew oraz przybrzeżnych, czasem orientalnych, krajobrazów. Prace artysty znajdują się m.in. w zbiorach Ermitażu w Sankt Petersburgu, Muzeum im. Chanenki w Kijowie, Muzeum Brukentala w Sybiniu (Sibiu) w Rumunii, Nationalmuseum w Sztokholmie i w Rijksmuseum w Amsterdamie.
Data śmierci artysty nie jest pewna. Wobec pojawiających się sygnowanych obrazów, datowanych „1709”, „1714” a nawet „1723” stawia się czasem hipotezę, że być może chodzi tu o dzieła – ojca i syna – dwóch artystów noszących imię Petera van den Velde.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2019-03-17 | 52 | 60 000 zł | 65 000 zł | N/A PLN USD EUR |