IInformacje o dziele:
wachlarz złożony z 11 drewnianych piór, oprawionych w oryginalną, ozdobną ramę o wymiarach ca 70 x 90 cm
wymiary każdego z piór: 25,5 x 8 cm
wszystkie pióra sygnowane
Podobne zbiorowe przedsięwzięcia – wspólnie malowane palety lub bardzo popularne dekoracyjne wachlarze – były często i chętnie podejmowane w międzynarodowym środowisku monachijskich artystów. Każdy z kilku lub kilkunastu współautorów malował wówczas niewielką kompozycję, zazwyczaj z motywem najbardziej charakterystycznym dla jego twórczości – pejzaż, portret, scenkę rodzajową, kostiumową czy batalistyczną. Dzieła te powstawały najczęściej w celu upamiętnienia jakiegoś uroczystego wydarzenie lub przygotowania dla kogoś niecodziennego prezentu.
W pracy nad „naszym“ wachlarzem uczestniczyło jedenastu malarzy pochodzących z różnych krajów. W gronie tym znalazło się dwóch Polaków – Józef Brandt i Roman Kochanowski.
Artystów-autorów malowanych kompozycji wymieniamy w porządku alfabetycznym (cyfra w nawiasie oznacza obecne miejsce pióra w oprawie).
[3] Emil Brack
(Naumburg 1860 – Monachium 1905)
PORTRET DZIEWCZYNY W KAPELUSZU
[6] Józef Brandt
(Szczebrzeszyn...
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2019-03-17 | 28 | 95 000 zł | 95 000 zł | N/A PLN USD EUR |