Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 17 marca 2019

[ status: dostępny w Galerii ]
Tytuł:
KOMPOZYCJA, 1980
Nr:
25643
Technika:
technika mieszana, collage, deska
Wymiary:
54 cm x 66 cm
Cena w galerii:
43 000 zł

Informacje o dziele:

deska, folia metalizowana, szkło, gwoździe, skrzynka drewniana, metalowe figury, drut stalowy, tkanina

sygn. na odwrocie na desce: HasiorW 1980

na odwrocie na desce mało czytelna nalepka: ...Hasior 1929 Nowy Sącz

Prezentowany obraz sytuuje się w kręgu „obrazów pobożnych“. Tematy biblijne i motywy religijne, gdzie elementem wiodącym jest krzyż, podjął artysta już na początku lat 70. ubiegłego wieku. Stosował podobne elementy komponując je śmiało, zestawiając w często zaskakujący dla widza sposób. Tworzył tym samym jakby nową rzeczywistość, pobudzając wyobraźnię i śmiałe, wręcz zaskakujące skojarzenia, które prowokowały subiektywną interpretację dzieł.

Porównaj:

Hasior, red. A. Żakiewicz, MNW, Warszawa 2005, Obraz pobożny, 1982, kat. poz. 85, s. 219.

 

♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)

Władysław Hasior:

Władysław Hasior (Nowy Sącz 1928 - Kraków 1999) studiował na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie w latach 1952-1958. W 1959 przebywał na stypendium w Paryżu, odbywał podróże po Europie. W latach 1957-1968 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem, a w latach 1970-1971 jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog w tamtejszej PWSSP. 


Od 1957 tworzył assemblages. W 1960 zaczął odlewać w cemencie formy wydrążone w ziemi, co stało się podstawą niektórych jego późniejszych realizacji plenerowych. W 1965 powstały pierwsze „Sztandary“ i pierwsze projekty szklanego pomnika (nigdy nie zrealizowanego). Od 1969 artysta łączył niektóre swe realizacje pomnikowe z akcjami efemerycznymi („Golgota“, Montevideo 1969, „Słoneczny rydwan“, Sodertalje 1972, „Pochód sztandarów“ i „Płomienne ptaki“, Łąck 1973, „Ogniste ptaki“, Szczecin 1975, „Płomie-nne ptaki“ II wersja, Koszalin 1977, „Płonące sztandary“, Drawsko Pomorskie 1979). Zrealizował pomniki: „Ratownikom górskim“, Zakopane 1959 (wspólnie z uczniami Szkoły Kenara), „Pamięci rozstrzelanych zakładników“, Zakopane-Kuźnice 1964, „grający“ pomnik na przełęczy Snozka k. Czorsztyna 1966, „Tym, co walczyli o polskość i wolność ziem Pomorza“, Koszalin 1978-1980.

Równolegle ze „Sztandarami“ i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. znaczącym wątkiem twórczości artysty stały się „Portrety“, wykonywane w technice assemblage’u i collage’u. Wystawiał od 1961, w latach 1963-1965 związany był z międzynarodowym ruchem Phases.

Przełomową rolę w upowszechnieniu jego sztuki poza granicami Polski miała indywidualna wystawa w Moderna Museet w Sztokholmie w 1968. Brał udział w Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971, w Biennale w Wenecji w 1970, w Festiwalu w Edynburgu w 1972 i innych prestiżowych przeglądach międzynarodowych. Mieszkał i tworzył w Zakopanem, gdzie od 1985 działa autorska galeria jego prac - dziś oddział Muzeum Tatrzańskiego.

W 2005 roku Muzeum Narodowe w Warszawie zorganizowało wielką, monograficzną wystawę artysty.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2019-03-17 107 33 000 zł - N/A PLN USD EUR