Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 17 marca 2019

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOMPOZYCJA 21, 1964
Nr:
25645
Technika:
olej, płótno, collage
Wymiary:
123.5 cm x 99.5 cm
Cena wywoławcza:
26 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. na odwrocie na płótnie: mbogusz | 64. | KOMPOZYCJA | 21 | 1.20 x 101

przed sygnaturą pionowa strzałka

Na odwr. na płótnie nalepka DESY z danymi obrazu i wyst. w Musée Tel Aviv oraz cyfrą 2 [w kółku] powtórzoną na nalepce umieszczonej na dolnej listwie.

Obraz wystawiany i opisany:

37 artistes polonais contemporains, Musée de Tel-Aviv, Pavillon Helena Rubinstein, X – XI 1965, kat. Marian Bogusz, poz. 2, s. nlb.;

Marian Bogusz, Wystawa prac, ZPAP, CBWA „Zachęta“, Warszawa styczeń 1967, kat. il., s. nlb.

U Bogusza wyodrębnienie tych „stylowych“ potocznych czy jakkolwiek inaczej nazwanych czynników budujących obraz nie tylko nie jest możliwe, ale przeciwnie – obraz ten jest przekształceniem i nową syntezą elementów plastycznych wyprowadzonych z własnego malarstwa…

Wiesław Borowski (fragment z wstępu do katalogu wystawy Bogusza w Galerii Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 1965)

 

 

♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)

 

Marian Bogusz:

Marian Bogusz (Pleszew w Wielkopolsce 25 IV 1920 - Warszawa 2 II 1980) po maturze w 1939 wziął udział jako ochotnik w kampanii wrześniowej. W latach 1941-19445 był więziony przez hitlerowców (obóz koncentracyjny w Mauthausen). Po wojnie osiadł w Warszawie. Do 1948 studiował w ASP w pracowniach prof. J. Cybisa i J. Sokołowskiego. Już w okresie studiów włączył się w życie artystyczne jako organizator różnorodnych jego form. Był współzałożycielem Klubu Młodych Artystów i Naukowców, działającego w latach1947-49, pierwszego w powojennej Warszawie ośrodka sztuki awangardowej. Na przełomie 1948/49 wziął udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. W 1955 wspólnie ze Zbigniewem Dłubakiem (którego poznał w Mauthausen) i Kajetanem Sosnowskim założył Grupę 55, uważaną za przeciwwagę ideową i artystyczną „Arsenału“. W tym samym roku związał się z Galerią Krzywe Koło, którą prowadził do 1965, tworząc z niej ważny ośrodek ruchu „nowoczesnych“. W 1963 był inicjatorem Plenerów Koszalińskich w Osiekach, które przez kolejnych 15 lat osiągnęły rangę czołowych międzynarodowych spotkań artystów i naukowców w Polsce. Malarstwo Bogusza przeszło drogę od surrealistycznych kompozycji abstrakcyjnych z lat 40., poprzez figuratywne, symboliczne przedstawienia z okresu Grupy 55 (inspirowane teatrem Bertolta Brechta, muzyką, nauką itp.) do utrzymanych w dyscyplinie abstrakcji geometrycznej prac z dojrzałego okresu lat 60. i 70. Równolegle z malarstwem i wspomnianymi doświadczeniami z zakresu form przestrzennych w otwartej przestrzeni, Bogusz od początku zajmował się scenografią teatralną, realizując wiele przedstawień w teatrach całej Polski. Był współautorem oprawy plastycznej imprez, pawilonów wystawowych, monumentalnych dekoracji (np. fryz ceramiczny na Stadionie X-lecia w Warszawie). Pisał, wygłaszał referaty, wielokrotnie występował jako spiritus movens artystycznych debat.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2019-03-17 108 26 000 zł - N/A PLN USD EUR