Agra Art | Aukcje

AUKCJA INTERIORS - 9 kwietnia 2019

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOŃ, OK. 1860
Nr:
25803
Technika:
ołówek, papier
Wymiary:
19.5 cm x 24.5 cm
Cena wywoławcza:
600 zł
Cena uzyskana:
3 600 zł

Informacje o dziele:

wymiary 19,5 x 24,5 cm (w świetle passe-partout)

sygn. p.d.: JB

 

Wczesna praca artysty reprodukowana i opisana w trzytomowym katalogu monograficznej wystawy Józefa Brandta przygotowanej w Muzeum Narodowym w Warszawie w roku 2018:

- Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, tom 3; redakcja naukowa E. Micke-Broniarek, dział II.Rysunki i akwarele oprac. A. Bagińska; s. 15, nr kat. II.17, il.

Józef Brandt:

Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka.

W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama.

W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów.

Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900).

Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy.

Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”.

Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2019-04-09 3 600 zł 3 600 zł N/A PLN USD EUR