IInformacje o dziele:
Projekt do spektaklu Teatru Cricot 2
Wielopole, Wielopole.
sygn. tuszem p.d.: tk
obok (częściowo na prostokątnej nalepce): Właściwe | użycie | aparatu | Fotograficz - | nego
Lech Stangret w swoich publikacjach określił rysunek tytułułem Właściwa obsługa wynalazku Pana Daguerre’a, inaczej niż w tece z rysunkami oraz reprodukcjach – fotografiach J. Stokłosy – towarzyszących tekstowi dramatu (wydanie z 1984 roku), gdzie nazwano go: Wdowa po miejscowym fotografie firmy «Ricordo» – ponury agent śmierci.
Obraz reprodukowany lub opisany:
– T. Kantor, Wielopole, Wielopole, Kraków – Wrocław 1984, il. 77, s. 145;
– Wielopole, Wielopole. Rysunki. Dessins, Teatr Cricot 2, Kraków 1987 [teka, 12 k. tabl.], k. tabl. nr 6.
– K. Pleśniarowicz, Kantor. Artysta końca wieku, Wrocław 1997, s. 235;
– L. Stangret, Tadeusz Kantor. Rysunek, Warszawa 2013, s. 62 i 168, ryc. 190; publikacja także w tłum. na jęz. ang.: L. Stangret, Tadeusz Kantor. Drawing, Warszawa 2015, il. 190;
♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia...
Tadeusz Kantor:
Tadeusz Kantor (Wielopole Skrzyńskie 1915 - Kraków 1990) studiował scenografię w ASP w Krakowie w latach 1934-1939. W 1942 założył Teatr Podziemny, który działał do 1944, dając dwa spektakle: "Balladynę" i "Powrót Odysa". W trakcie prac nad spektaklami zawiązało się grono artystów, którzy w 1945 utworzyli pod wodzą Kantora „Grupę Młodych Plastyków“. Ta z kolei stała się zalążkiem zarówno eksperymentalnego teatru Cricot 2 (utworzonego w 1955), jak i drugiej „Grupy Krakowskiej“ (utworzonej w 1957). W 1947 Kantor przebywał na rocznym stypendium w Paryżu, po powrocie był jednym z organizatorów I Wystawy Sztuki Nowoczesnej, Kraków 1948/49. W latach 1950-1954 nie uczestniczył w wystawach. Od 1955 jego twórczość biegła dwutorowo. Z jednej strony działał jako malarz, twórca „ambalaży“, od 1965 happeningów, z drugiej - poświęcał się pracy nad kolejnymi spektaklami Cricot 2, z których każdy był wydarzeniem artystycznym, zwłaszcza od lat 70.: "Umarła klasa" (premiera 1975), "Wielopole, Wielopole" (1980), "Niech sczezną artyści" (1985), "Nigdy tu już nie powrócę" (1988); zmarł po ostatniej próbie spektaklu "Dzisiaj są moje urodziny" (premiera 1991). Współpracował stale z galeriami: Krzysztofory w Krakowie (gdzie również miał siedzibę teatr Cricot 2) i Foksal w Warszawie. Od 1979 wraz z teatrem Cricot 2 przebywał głównie we Florencji. Był teoretykiem sztuki i teatru, autorem wielu manifestów. Uczestniczył w wystawach miedzynarodowych najwyższej rangi, jak Documenta w Kassel (1959, 1965), Biennale w Wenecji (1960), Biennale w Sao Paulo (1967). Otrzymał m.in. Prix Rembrandt Fundacji Goethego, Bazylea 1978, Medal „Arts et Lettres“ Ministra Kultury Francji 1982, nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego, Nowy Jork 1982 i wiele nagród teatralnych.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2019-06-16 | 101 | 6 000 zł | 12 000 zł | N/A PLN USD EUR |