IInformacje o dziele:
sygn. p.g.: Zbigniew Makowski 1970
na odwrocie:
– na górnej żerdzi krosna napis: „REMOTIO“, 1970, 92 x 65
– po lewej nalepka z numerem: DI/229/70 DK.BBB
– po prawej nalepka Galerie Pauli w Lozannie z danymi obrazu
– na prawej żerdzi nalepka Galerie Jeanne Bucher Paryż z danymi obrazu
W twórczości mojej dążę do tego, do czego zmusza mnie moja natura: obraz jest dla mnie przed słowami i ponad słowami. Artysta we mnie wie zawsze lepiej.
Zbigniew Makowski Malarstwo powinno zostać malarstwem, „Polska“, 11 XI 1976
Obraz wystawiany i opisany:
– Makowski, Galerie Alice Pauli, Lausanne, 8 V – 13 VI 1970, kat. poz. 10;
– Galerie Jeanne Bucher, Paris, 17 IV – 5 VI 1973.
– Zbigniew Makowski, Gëmalde und Gouachen Zeichnungen und Bücher, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf Grabbenplatz Kunsthalle, 16 II – 8 IV 1973, kat. poz. 18, il. cz.-b.;
♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim...
Zbigniew Makowski:
Zbigniew Makowski (Warszawa 31 I 1930 - Warszawa 19 VIII 2019) studiował w ASP w Warszawie w latach 1950-1956, dyplom uzyskał w pracowni Kazimierza Tomorowicza. Początkowo skłaniał się ku surrealizmowi - podczas pobytu w Paryżu w 1962 zetknął się z André Bretonem i międzynarodowym ruchem Phases. Jednak decydujący wpływ na wyraz jego sztuki wywarły pozamalarskie zainteresowania, jakim się oddaje. Jest literatem, poetą, erudytą, zwłaszcza zaś znawcą szerokiego spektrum filozofii i wiedzy tajemnej wielu kultur. Znawstwo to wykorzystuje w swoich pracach malarskich, rysunkowych, a także w unikatowych książkach, które własnoręcznie wykonuje na specjalnie preparowanych papierach. W swych pracach nawarstwia symbole, cytaty i znaczenia w nieczytelny, zdawałoby się, chaos. Wypada jednak wierzyć krytykom, którzy twierdzą, iż prace Makowskiego otwierają przed cierpliwym i intelektualnie przygotowanym „czytelnikiem“ świat swoistej narracji. Sam artysta zaś zwraca uwagę na „permutacyjną“ strukturę swych prac, w których rozmaite cytaty i odniesienia kulturowe przeplatają się z jego prywatną ikonografią. Tak czy inaczej, z pewnością w pracach Makowskiego da się wyróżnić pewien „alfabet“ wizualno-symboliczny, którego elementy pojawiają się w nich stale w różnych konfiguracjach. Należą doń np. takie wizerunki, jak klucz, drabina, studnia, mandala, kielich itp. Otaczają je napisy, często łacińskie, a także pojedyncze cyfry, litery, ornamenty. Określił je ktoś jako rebusy o wielkiej urodzie, które można odczytywać, można też kontemplować. Od roku 1982 artysta przestał wystawiać, ale nie tworzyć. Powstają wówczas prace będące rodzajem nowoczesnego notatnika, rozpoczętego jeszcze w latach 60., do którego artysta powraca z nowymi przemyśleniami. Artysta jest laureatem wielu nagród, m.in. Nagrody Krytyki Artystycznej im. Norwida (1973) i Nagrody im. Jana Cybisa (1992). Jego wielka kompozycja "Mirabilitas secundum diversos modos exire potest a rebus" (1973-1980) zdobi genewską siedzibę ONZ jako dar rządu polskiego.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2019-06-16 | 118 | 45 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |