Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 16 czerwca 2019

Jan Lebenstein, BARBE ASSYRIENNE (ASYRYJSKA BRODA), 1961
  • odwrocie


[ status: dostępny w Galerii ]
Tytuł:
BARBE ASSYRIENNE (ASYRYJSKA BRODA), 1961
Nr:
26059
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
116.5 cm x 47.5 cm
Cena w galerii:
74 000 zł

Informacje o dziele:

sygn. l.d.: LEBENSTEIN 61

sygn. na odwrocie na płótnie l.g.: Lebenstein | 1961 | Barbe assyrienne | 100 x 50 | huile

śr.g.: Lebenstein | 1961 | „Barbe assyrienne“

na górnym krośnie data: 1961 oraz zamazane napisy

na odwrocie na krosnach nalepki:

– nalepka transportowa ART TRANSIT S.A. z danymi obrazu;

– CBWA Zachęta z danymi obrazu;

– Expo Zachęta | Varsovie | 4/32/N0

Lebenstein nie miał zamiaru ścigać się ze stadem awangardy. Przeciwnie, właśnie w jej światowym centrum, w Paryżu, zrozumiał, że droga do nowoczesności prowadzi paradoksalnie wstecz, poprzez mroki prehistorii i kręgi kultur starożytnych Mezopotamii, Babilonu, Akadu, starożytnej Hellady. (...)

Wkraczając w podziemia Luwru, artysta nie traci kontaktu z rzeczywistością. Równie realne jak w muzealnych salach demony dostrzega na nocnych ulicach Paryża. Te ostatnie nazywa „nocnymi aniołami“. W podziemiach Luwru w reliefach i rzeźbach Sumeru, Akadu, Babilonu, podobnie jak w realnej codzienności, mieszkają demony barbarzyństwa. „Była to sztuka często demoniczna, na pewno mało humanistyczna w naszym pojęciu, pełna 

przesądów i demonów – interpretuje artysta. – Ale jeżeli idzie o demony, to bądźmy tutaj trochę bardziej skromni, bo w zasadzie tych demonów, to pomimo...

więcej

Jan Lebenstein:

Jan Lebenstein w latach 1948-1954 studiował malarstwo w ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. Eugeniusza Eibischa i Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Zaprzyjaźniony w czasie studiów z Mironem Białoszewskim, swą pierwszą wystawę indywidualną pokazał w 1956 w Teatrze na Tarczyńskiej. W 1959 zdobył Grand Prix de la Ville de Paris na I Biennale Młodych w Paryżu i w tym roku przeniósł się na stałe do Paryża. Po seriach "figur kreślonych" (na papierze milimetrowym) i "figur hieratycznych" z lat 1955-1958 maluje cykl "figur osiowych" (1958-1962), które wystawia w Paryżu i USA. Równolegle w 1960 zaczyna rysowane "karnety", rodzaj dziennika, który w przyszłości dostarczy motywów wykorzystanych w obrazach. W latach 1964-1965 maluje "Bestiarium", cykl fakturowych, archaizowanych stworów przypominających prehistoryczne wykopaliska. Bezpośrednio po nich wprowadza do swych obrazów postaci ludzkie i fantastyczne, odgrywające sceny ni to mitologiczne, ni to ze snu, często przesycone erotyką. W 1970 projektuje witraże dla Centre du Dialogue w Paryżu. W W 1971 otrzymuje obywatelstwo francuskie 1974 powstają gwasze inspirowane Folwarkiem zwierzęcym George'a Orwella. W latach 1976-1989 tworzy wyłącznie w technice gwaszu i pastelu, podejmując tematykę mitologiczną i zaczerpniętą z Biblii: cykle ilustracji do Księgi Hioba (wyd. 1979) i do Apokalipsy (wyd. 1986) w nowych przekładach Czesława Miłosza. W 1989 powraca do malarstwa olejnego (cykl "Pergamon"). Artysta otrzymał m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w 1976, Nagrodę Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 1985, Nagrodę im. Jana Cybisa w 1987.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2019-06-16 123 60 000 zł - N/A PLN USD EUR