Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 6 października 2019

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
STUDIUM KOMPOZYCJI OBRAZU SJESTA WŁOSKA,OK.1878
Nr:
26376
Technika:
ołówek, karton brunatny
Wymiary:
28.8 cm x 18.8 cm
Cena wywoławcza:
25 000 zł
Cena uzyskana:
34 000 zł

Informacje o dziele:

STUDIUM KOMPOZYCJI OBRAZU SJESTA WŁOSKA, ok. 1878-1879

 

sygn. l.d.: A G

 

na odwrocie podkładki:
fotografia albuminowa na kartonie przedstawiająca modela w stroju pierrota do kompozycji Powrót masek nad ranem

 

Proweniencja: 
– W latach 60. XX w. własność Stefana Kozakiewicza.
– Następnie własność Heleny i Marka Kozakiewiczów w Warszawie.
– W latach 90. XX w. zakupiony do kolekcji prywatnej na rynku antykwarycznym w Katowicach.

 

Obraz wystawiany:
Sztuka warszawska od średniowiecza do połowy XX w. Wystawa jubileuszowa w stulecie powstania Muzeum 1862-1962, MNW, Warszawa 1962;
Aleksander Gierymski „W altanie“, MSŁ, Łódź 1971;
Aleksander Gierymski 1850-1901, MNW, W-wa 2014.

 

Bibliografia:
– Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1964, s. 537;
– J. Starszyński, Aleksander Gierymski, Warszawa 1967, s. 12, 48, nr kat. i il. 147;
– J. Straszyński, Aleksander Gierymski, Varsavia 1969, s. 12, 48, nr kat. i il. 147;
– J. Straszyński, Aleksander Gierymski, Warsaw 1971, s. 47, nr kat. i il. 147;
– H. Stępień, Helena Modrzejewska...

więcej

Aleksander Gierymski:

Aleksander Gierymski (Warszawa 1850 - Rzym 1901), młodszy brat malarza Maksymiliana, był jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX wieku, samodzielnie kształtującym własną wizję malarską i na drodze usilnych poszukiwań dochodzącym od realizmu do rezultatów bliskich impresjonizmowi. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a od 1868 studiował w Akademii monachijskiej u Hermanna Anchütza i Karla Pilloty’ego, uzyskując w 1872 na zakończenie studiów nagrodę za najlepszą kompozycję (Scena z „Kupca weneckiego“). W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie, skąd w 1875 na krótko przyjechał do Warszawy, gdzie jego obrazy spotkały się z dużym uznaniem. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek, Pomarańczarka). Związał się wówczas z grupą artystów skupionych wokół czasopisma „Wędrowiec“, z którym współpracował jako rysownik. Od 1884 często zmieniał miejsca pobytu; przebywał przeważnie za granicą i tylko na krótko przyjeżdżał do Warszawy (1886 i 187) i Krakowa (1893-1894). Dłużej przebywał w Monachium (1888-1890 oraz 1898-1899), w Paryżu (1890-1893 i 1898-1899) i we Włoszech (1897-1898 i 1899-1901), na dłużej zatrzymując się w Wenecji, Palermo, Amalfi i w Rzymie. Brał udział w licznych wystawach - w Monachium, Paryżu Wiedniu, Berlinie oraz w Krakowie i Warszawie.

Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2019-10-06 28 25 000 zł 34 000 zł N/A PLN USD EUR