IInformacje o dziele:
sygn. p.g.: Kisling
– na odwrocie na płótnie, wzdłuż dolnej krawędzi nieczytelny napis;
– na górnej listwie krosna pieczęć zakładu produkującego podobrazia (w formie palety z pędzlami);
– na dolnej listwie krosna tabliczka z grawerowanym napisem: PROPRIETE | DE | DANIEL BRANTON | 12.2.1962;
– na prawej listwie krosna na dole naklejka aukcyjna
Proweniencja:
– obraz zakupiony od artysty do prywatnej kolekcji w USA;
– prywatna kolekcja w Massachusets (zakupiony od spadkobierców powyższej kolekcji za pośrednictwem aukcji Sotheby’s, Nowy Jork, 10 maja 2007, poz. 442);
– prywatna kolekcja, Polska (zakupiony na aukcji Sotheby’s, Nowy Jork, 15 maja 2019, poz. 217).
Obraz opisany i reprodukowany:
– Jean Kisling, Kisling, 1891-1953, vol. III, Paryż, 1995, nr XXVII, il. s. 110;
Obraz zostanie zamieszczony w tomie IV i dodatkowo w tomach I, II i III Catalogue Raisonné Mojżesza Kislinga, obecnie w przygotowaniu przez Marc’a Ottavi.
Prezentowany Portret... przedstawia piękną rudowłosą kobietę pogrążoną w zadumie. To dzięki mistrzowskiemu potraktowaniu oczu modelki obraz został przepełniony przez Kislinga bezbrzeżną melancholią.
Mojżesz Kisling:
Mojżesz Kisling w latach 1907-1911 studiował w krakowskiej ASP u Józefa Pankiewicza. Za jego radą wraz z Szymonem Mondszajnem wyjechał na dalsze studia do Paryża. Tam jego twórczością zainteresowali się krytycy André Salmon i Adolf Basler, otrzymał też stypendium od anonimowego mecenasa z Rosji. W czasie I wojny światowej walczył w Legii Cudzoziemskiej. W czasie walk na froncie został ranny, w 1915 został zwolniony z wojska. Prawdopodobnie wtedy otrzymał obywatelstwo francuskie. Od ok. 1920 zaczął stale spędzać lato w Sanary-sur-Mer, gdzie kupił dom. Utrzymywał też kontakty z krajem. W czasie II wojny światowej wstąpił do armii francuskiej. W 1940 przez Hiszpanię i Portugalię wyjechał do Nowego Jorku. Po wojnie ok. 1946 wrócił do Sanary-sur-Mer. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli Ecole de Paris lat międzywojennych. Miał wiele wystaw indywidualnych, w wystawach zbiorowych za granicą uczestniczył często jako artysta polski. Brał też udział w krajowym życiu artystycznym, m.in. w I Wystawie Ekspresjonistów Polskich (późniejszych Formistów), Kraków 1917. Przyjaźnił się z Tadeuszem Makowskim. We wczesnym okresie malował kubizujące pejzaże i martwe natury. Stałym wątkiem jego malarstwa były portrety, w tym liczne podobizny artystów, krytyków i ludzi z kręgów artystycznych, dzięki czemu stał się kronikarzem socjety Ecole de Paris. Jego portrety kobiet i akty odznaczają się specjalną stylizacją, mają idealizowane twarze o wielkich oczach, przybierają wystudiowane pozy.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2019-10-06 | 64 | 370 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |