Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 6 października 2019

Zygmunt Waliszewski, BULWAR BRUNE W PARYŻU, 1929
  • obraz w ramie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
BULWAR BRUNE W PARYŻU, 1929
Nr:
26342
Technika:
akwarela, ołówek, papier
Wymiary:
34.8 cm x 51 cm
Cena wywoławcza:
8 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. l.d.: ZW. 29 r. | Paris Bd Brune | W.

na odwrocie wzdłuż lewej krawędzi: [...] sztychy i na środku: AKwarela Zygi

Proweniencja: obraz pochodzi ze zbiorów przyjaciół Józefa Czapskiego.

Powyższa, dotychczas nieznana, akwarela Waliszewskiego pt. Bulwar Brune w Paryżu z 1929 powstała w interesującym okresie życia artysty. Mieszkający już od kilku lat w Paryżu, Waliszewski w 1929 przeprowadził się na Bulwar Brune 23, gdzie dzielił pracownię z Józefem Czapskim i jego siostrą Marią. Na ten właśnie czas przypada również okres jego narzeczeństwa z Marią Czapską. Do ślubu nie doszło, a cztery lata później Waliszewski ożenił się z pianistką Wandą Drohocką.

 

 

 

Zygmunt Waliszewski:

Zygmunt Waliszewski (Petersburg 1897 – Kraków 1936) malarz, scenograf, ilustrator. Wykazując od dzieciństwa duży talent plastyczny, edukację artystyczną rozpoczął wcześnie na Kursach Malarstwa i Rysunku prowadzonych przez Nikołaja Sklifasowskiego i Borysa Fogla początkowo w Batumi a następnie w Tyfilisie. Jako 13-letni chłopiec miał swoją pierwszą wystawę pt. „Cudowne dziecko”. Podczas pierwszej wojny światowej wstąpił do wojska i walczył na froncie północnym. Z frontu pochodzi wiele rysunkowych szkiców i portretów żołnierzy, znajdujących się obecnie w zbiorach MNW. Ranny, okres rekonwalescencji przechodził w Moskwie, nawiązując przyjaźń z tamtejszą bohemą artystyczną. Powrócił do Tbilisi i gdy w roku 1918 Gruzja proklamowała niepodległość, Waliszewski aktywnie działał wśród grona futurystów skupionych w tzw. „Uniwersytecie 41”. Wykonał wówczas awangardową formalnie kurtynę dla Państwowego Teatru Opery w Tbilisi. Zagrożenie bolszewickie spowodowało wyjazd artysty do Polski, gdzie w 1921 wstąpił do krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych do pracowni Wojciecha Weissa a następnie Józefa Pankiewicza. Nawiązał kontakt z krakowską awangardą, pisał rozprawy teoretyczne, projektował scenografię i kostiumy do sztuk teatralnych, wykonał dekoracje malarskie Sali klubowej futurystów „Gałka Muszkatołowa”. W 1924 wyjechał z grupą studentów tworzących tzw. „Komitet Paryski” na dalsza naukę do Paryża, gdzie prof. J. Pankiewicz zorganizował filię krakowskiej uczelni. Problem koloru zdominował jego prace i Waliszewski stał się jednym z najwybitniejszych przedstawicieli tego nurtu w sztuce polskiej 20-lecia międzywojennego. Ciężko chory, po amputacji nóg powrócił do Polski w 1930. Tu powstały duże kompozycje jak Wyspa miłości, cykl Uczt inspirowanych twórczością Veronesa, liczne pejzaże i martwe natury zaliczane do najcenniejszych jego dzieł. Jest autorem plafonu na Wawelu w Kurzej Stopce. Ponadto tworzył karykatury, scenki humorystyczne, projektował plakaty. Swoje prace prezentował na wystawach w kraju i za granicą m.in. w Paryżu (1930), Genewie (1931), Krakowie (1932), w Warszawie (1930, 1933) i na Międzynarodowym Biennale w Wenecji (1934). Jego prace posiadają, m.in. Muzea Narodowe w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Muzeum im. Puszkina w Moskwie, Ermitaż w Sankt Petersburgu. Duży zespół rysunków i akwarel znajduje się w Muzeum Sztuki Gruzińskiej w Tbilisi oraz w tamtejszych kolekcjach prywatnych. W roku 1999 w Muzeum Narodowym w Warszawie odbyła się jego wystawa monograficzna

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2019-10-06 102 8 000 zł - N/A PLN USD EUR
2021-12-16 69 5 000 zł 5 000 zł N/A PLN USD EUR