Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 6 października 2019

Władysław Hasior, KAPLICZKA DOMOWA, 1992
  • odwrocie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KAPLICZKA DOMOWA, 1992
Nr:
26393
Technika:
technika własna: assamblage, płyta pilśniowa
Wymiary:
47 cm x 37 cm
Cena wywoławcza:
10 000 zł
Cena uzyskana:
17 000 zł

IInformacje o dziele:

47 x 37 x 11 cm

sygn. na odwrocie na płycie u dołu: 1992 Kapliczka | Domowa HasiorW

Na odwrocie dedykacja – życzenia ślubne autora dla młodej pary, napisane odręcznie na listowniku Hasiora; biała kartka papieru formatu 21 x 20 cm naklejona pośrodku płyty: Władysław HASIOR | rzeźbiarz Zakopane 17. XII – 92; poniżej dedykacja: Piotrowi I | i Błękitnej Renacie | Ozdobom XXI w | Na Nowej Drodze Życia | Gorąco Życzę Wam | Kolorowego Szczęścia | Słonecznych Pieniędzy | i Tanecznego Zdrowia | Na Zawsze! | HasiorW

Obraz opisany i reprodukowany:

Kolekcja Godurowska. Malarstwo polskie XIX i XX w. (koncepcja merytoryczna, wstęp, opracowanie dzieł wszystkich Tadeusz Matuszczak), Godurowo 2018, s. 120, il. barwna (zakup w 2008 r.).

 

♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)

Władysław Hasior:

Władysław Hasior (Nowy Sącz 1928 - Kraków 1999) studiował na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie w latach 1952-1958. W 1959 przebywał na stypendium w Paryżu, odbywał podróże po Europie. W latach 1957-1968 pracował jako nauczyciel w Szkole Kenara w Zakopanem, a w latach 1970-1971 jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu i pedagog w tamtejszej PWSSP. 


Od 1957 tworzył assemblages. W 1960 zaczął odlewać w cemencie formy wydrążone w ziemi, co stało się podstawą niektórych jego późniejszych realizacji plenerowych. W 1965 powstały pierwsze „Sztandary“ i pierwsze projekty szklanego pomnika (nigdy nie zrealizowanego). Od 1969 artysta łączył niektóre swe realizacje pomnikowe z akcjami efemerycznymi („Golgota“, Montevideo 1969, „Słoneczny rydwan“, Sodertalje 1972, „Pochód sztandarów“ i „Płomienne ptaki“, Łąck 1973, „Ogniste ptaki“, Szczecin 1975, „Płomie-nne ptaki“ II wersja, Koszalin 1977, „Płonące sztandary“, Drawsko Pomorskie 1979). Zrealizował pomniki: „Ratownikom górskim“, Zakopane 1959 (wspólnie z uczniami Szkoły Kenara), „Pamięci rozstrzelanych zakładników“, Zakopane-Kuźnice 1964, „grający“ pomnik na przełęczy Snozka k. Czorsztyna 1966, „Tym, co walczyli o polskość i wolność ziem Pomorza“, Koszalin 1978-1980.

Równolegle ze „Sztandarami“ i realizacjami monumentalnymi tworzył kameralne rzeźby. W latach 80. i 90. znaczącym wątkiem twórczości artysty stały się „Portrety“, wykonywane w technice assemblage’u i collage’u. Wystawiał od 1961, w latach 1963-1965 związany był z międzynarodowym ruchem Phases.

Przełomową rolę w upowszechnieniu jego sztuki poza granicami Polski miała indywidualna wystawa w Moderna Museet w Sztokholmie w 1968. Brał udział w Biennale w Sao Paulo w 1965 i 1971, w Biennale w Wenecji w 1970, w Festiwalu w Edynburgu w 1972 i innych prestiżowych przeglądach międzynarodowych. Mieszkał i tworzył w Zakopanem, gdzie od 1985 działa autorska galeria jego prac - dziś oddział Muzeum Tatrzańskiego.

W 2005 roku Muzeum Narodowe w Warszawie zorganizowało wielką, monograficzną wystawę artysty.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2019-10-06 113 10 000 zł 17 000 zł N/A PLN USD EUR