IInformacje o dziele:
sygn. l.d. tuszem brązowym: kantor
p.d. tuszem czarnym: 1967
na odwr.: flamastrem g.: 21., p.d. nalepka mpis i tusz: Tadeusz Kantor T Kantor | Cykl: „Ludzie i piasek“ | Rok: 1969 | Nr.: 5 | pieczątka wywozowa z numerem i nalepka dł.: K. 4025 | c. 1200 zł
na odwr. passe-partout nalepka mpis i tusz: Tadeusz Kantor, T Kantor | cykl: Ludzie i piasek | 1969, 1970 | numer 5
Obok „Ambalaży“, „Wędrowców“, czy „Ludzi-atrap“, pustynne krajobrazy ze sztafażem postaci ludzkiej z cyklu „Ludzi wyjedzonych przez piasek“ stanowią odrębną kategorię szkiców wyróżnionych przez Tadeusza Kantora jako autonomiczne serie powstałe poza procesem kreacji dzieła teatralnego. Analiza formalna pary rysunków – zdynamizowanych plamami barw – ujawnia, że nie mogły one powstać w tym samym czasie, co pozostałe utwory cyklu z lat 1966-1969, charakteryzujące się lapidarną formą budowaną przez płynny, konturowy obrys czarnego flamastra. Niewykluczone, że artysta dopuścił się tutaj jednej z wielu „rysunkowych manipulacji“ polegającej na antydatowaniu późniejszego dzieła celem ukazania autorskiej, diachronicznej wizji artystycznego rozwoju, niezgodnej z rzeczywistą chronologią.
Lech Stangret, badacz twórczości Kantora, podkreślał:
O ile różnice stylowe wczesnych szkiców...
Tadeusz Kantor:
Tadeusz Kantor (Wielopole Skrzyńskie 1915 - Kraków 1990) studiował scenografię w ASP w Krakowie w latach 1934-1939. W 1942 założył Teatr Podziemny, który działał do 1944, dając dwa spektakle: "Balladynę" i "Powrót Odysa". W trakcie prac nad spektaklami zawiązało się grono artystów, którzy w 1945 utworzyli pod wodzą Kantora „Grupę Młodych Plastyków“. Ta z kolei stała się zalążkiem zarówno eksperymentalnego teatru Cricot 2 (utworzonego w 1955), jak i drugiej „Grupy Krakowskiej“ (utworzonej w 1957). W 1947 Kantor przebywał na rocznym stypendium w Paryżu, po powrocie był jednym z organizatorów I Wystawy Sztuki Nowoczesnej, Kraków 1948/49. W latach 1950-1954 nie uczestniczył w wystawach. Od 1955 jego twórczość biegła dwutorowo. Z jednej strony działał jako malarz, twórca „ambalaży“, od 1965 happeningów, z drugiej - poświęcał się pracy nad kolejnymi spektaklami Cricot 2, z których każdy był wydarzeniem artystycznym, zwłaszcza od lat 70.: "Umarła klasa" (premiera 1975), "Wielopole, Wielopole" (1980), "Niech sczezną artyści" (1985), "Nigdy tu już nie powrócę" (1988); zmarł po ostatniej próbie spektaklu "Dzisiaj są moje urodziny" (premiera 1991). Współpracował stale z galeriami: Krzysztofory w Krakowie (gdzie również miał siedzibę teatr Cricot 2) i Foksal w Warszawie. Od 1979 wraz z teatrem Cricot 2 przebywał głównie we Florencji. Był teoretykiem sztuki i teatru, autorem wielu manifestów. Uczestniczył w wystawach miedzynarodowych najwyższej rangi, jak Documenta w Kassel (1959, 1965), Biennale w Wenecji (1960), Biennale w Sao Paulo (1967). Otrzymał m.in. Prix Rembrandt Fundacji Goethego, Bazylea 1978, Medal „Arts et Lettres“ Ministra Kultury Francji 1982, nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego, Nowy Jork 1982 i wiele nagród teatralnych.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2019-10-06 | 118 | 5 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |