Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 6 października 2019

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
WŁOCŁAWEK, 1968
Nr:
26441
Technika:
gwasz, akwarela, papier
Wymiary:
37 cm x 49.3 cm
Cena wywoławcza:
7 000 zł
Cena uzyskana:
10 000 zł

IInformacje o dziele:

wymiary 37 x 49,3 cm (w świetle passe-partout)

sygn. l.d.: E. DWURNIK. 68.

p.d.: WŁOCŁAWEK

 

Praca z okresu studenckiego, kiedy artysta, po zobaczeniu po raz pierwszy obrazków Nikifora na wystawie w Kielcach w lecie 1965, postanowił pod jego wpływem zmienić sposób malowania. Decyzji tej towarzyszyło też podjęcie wędrówek po Polsce i „portretowanie“ miast i miasteczek w stylu Nikifora, z często występującymi na obrazach ludźmi, scenkami z życia codziennego, bójkami itp., co różniło jego obrazy od prac prymitywisty. Obrazy i rysunki Dwurnika z tych lat dały początek wielkiemu cyklowi, kontynuowanemu od 1967 roku, oznaczonemu w katalogu artysty numerem IX – „Podróże autostopem“. Por. Dwurnik. Spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik [Galeria Zachęta, Warszawa 2001], s. nlb.

 

♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)

Edward Dwurnik:

Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2019-10-06 138 7 000 zł 10 000 zł N/A PLN USD EUR