Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 8 grudnia 2019

Mojżesz Kisling, DZIEWCZYNA W KWIECISTYM SZALU, 1939
  • odwrocie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
DZIEWCZYNA W KWIECISTYM SZALU, 1939
Nr:
26567
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
55.3 cm x 38.4 cm
Cena wywoławcza:
450 000 zł
Cena uzyskana:
455 000 zł

Informacje o dziele:

sygn. p.g.: Kisling

na odwrocie na górnej listwie krosna pieczęć z numerem 10 P odnoszącym się do rozmiaru podobrazia

 

 

Proweniencja:

– kolekcja prywatna, Londyn;

– kolekcja prywatna, Hiszpania;

– kolekcja prywatna, Floryda (nabyty po 1994);

– kolekcja prywatna, USA (nabyty z powyższej kolekcji za pośrednictwem aukcji Sotheby’s, Nowy Jork, 1999);

– kolekcja prywatna, Polska (zakupiony na aukcji Sotheby’s, Nowy Jork, 2019).

 

Obraz opisany i reprodukowany:

– Jean Kisling, Kisling 1891-1953, vol. III, Paryż, 1995, nr 193, il. s. 166;

– Obraz zostanie zamieszczony w tomie IV i dodatkowo w tomach I, II i III Catalogue Raisonné Mojżesza Kislinga; obecnie w przygotowaniu przez Marc’a Ottavi.

 

Największą popularnością w twórczości Mojżesza Kislinga, poza pejzażami, cieszą się portrety kobiece. Kobiety były jego wielką pasją, stąd zapewne portrety należą do najbardziej charakterystycznych jego dzieł. Artysta przedstawiał modelki, eksponując ich piękno – owalne twarze, migdałowe oczy, pukle puszystych włosów, wypracowując w latach 20. osobny styl dla portretu kobiecego i aktu. Twarze modelek stylizował w tak bardzo charakterystyczny sposób, że nie sposób...

więcej

Mojżesz Kisling:

Mojżesz Kisling w latach 1907-1911 studiował w krakowskiej ASP u Józefa Pankiewicza. Za jego radą wraz z Szymonem Mondszajnem wyjechał na dalsze studia do Paryża. Tam jego twórczością zainteresowali się krytycy André Salmon i Adolf Basler, otrzymał też stypendium od anonimowego mecenasa z Rosji. W czasie I wojny światowej walczył w Legii Cudzoziemskiej. W czasie walk na froncie został ranny, w 1915 został zwolniony z wojska. Prawdopodobnie wtedy otrzymał obywatelstwo francuskie. Od ok. 1920 zaczął stale spędzać lato w Sanary-sur-Mer, gdzie kupił dom. Utrzymywał też kontakty z krajem. W czasie II wojny światowej wstąpił do armii francuskiej. W 1940 przez Hiszpanię i Portugalię wyjechał do Nowego Jorku. Po wojnie ok. 1946 wrócił do Sanary-sur-Mer. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli Ecole de Paris lat międzywojennych. Miał wiele wystaw indywidualnych, w wystawach zbiorowych za granicą uczestniczył często jako artysta polski. Brał też udział w krajowym życiu artystycznym, m.in. w I Wystawie Ekspresjonistów Polskich (późniejszych Formistów), Kraków 1917. Przyjaźnił się z Tadeuszem Makowskim. We wczesnym okresie malował kubizujące pejzaże i martwe natury. Stałym wątkiem jego malarstwa były portrety, w tym liczne podobizny artystów, krytyków i ludzi z kręgów artystycznych, dzięki czemu stał się kronikarzem socjety Ecole de Paris. Jego portrety kobiet i akty odznaczają się specjalną stylizacją, mają idealizowane twarze o wielkich oczach, przybierają wystudiowane pozy.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2019-12-08 80 450 000 zł 455 000 zł N/A PLN USD EUR