IInformacje o dziele:
sygn. p.g.: Kisling
na odwrocie na górnej listwie krosna pieczęć z numerem 10 P odnoszącym się do rozmiaru podobrazia
Proweniencja:
– kolekcja prywatna, Londyn;
– kolekcja prywatna, Hiszpania;
– kolekcja prywatna, Floryda (nabyty po 1994);
– kolekcja prywatna, USA (nabyty z powyższej kolekcji za pośrednictwem aukcji Sotheby’s, Nowy Jork, 1999);
– kolekcja prywatna, Polska (zakupiony na aukcji Sotheby’s, Nowy Jork, 2019).
Obraz opisany i reprodukowany:
– Jean Kisling, Kisling 1891-1953, vol. III, Paryż, 1995, nr 193, il. s. 166;
– Obraz zostanie zamieszczony w tomie IV i dodatkowo w tomach I, II i III Catalogue Raisonné Mojżesza Kislinga; obecnie w przygotowaniu przez Marc’a Ottavi.
Największą popularnością w twórczości Mojżesza Kislinga, poza pejzażami, cieszą się portrety kobiece. Kobiety były jego wielką pasją, stąd zapewne portrety należą do najbardziej charakterystycznych jego dzieł. Artysta przedstawiał modelki, eksponując ich piękno – owalne twarze, migdałowe oczy, pukle puszystych włosów, wypracowując w latach 20. osobny styl dla portretu kobiecego i aktu. Twarze modelek stylizował w tak bardzo charakterystyczny sposób, że nie sposób...
Mojżesz Kisling:
Mojżesz Kisling w latach 1907-1911 studiował w krakowskiej ASP u Józefa Pankiewicza. Za jego radą wraz z Szymonem Mondszajnem wyjechał na dalsze studia do Paryża. Tam jego twórczością zainteresowali się krytycy André Salmon i Adolf Basler, otrzymał też stypendium od anonimowego mecenasa z Rosji. W czasie I wojny światowej walczył w Legii Cudzoziemskiej. W czasie walk na froncie został ranny, w 1915 został zwolniony z wojska. Prawdopodobnie wtedy otrzymał obywatelstwo francuskie. Od ok. 1920 zaczął stale spędzać lato w Sanary-sur-Mer, gdzie kupił dom. Utrzymywał też kontakty z krajem. W czasie II wojny światowej wstąpił do armii francuskiej. W 1940 przez Hiszpanię i Portugalię wyjechał do Nowego Jorku. Po wojnie ok. 1946 wrócił do Sanary-sur-Mer. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli Ecole de Paris lat międzywojennych. Miał wiele wystaw indywidualnych, w wystawach zbiorowych za granicą uczestniczył często jako artysta polski. Brał też udział w krajowym życiu artystycznym, m.in. w I Wystawie Ekspresjonistów Polskich (późniejszych Formistów), Kraków 1917. Przyjaźnił się z Tadeuszem Makowskim. We wczesnym okresie malował kubizujące pejzaże i martwe natury. Stałym wątkiem jego malarstwa były portrety, w tym liczne podobizny artystów, krytyków i ludzi z kręgów artystycznych, dzięki czemu stał się kronikarzem socjety Ecole de Paris. Jego portrety kobiet i akty odznaczają się specjalną stylizacją, mają idealizowane twarze o wielkich oczach, przybierają wystudiowane pozy.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2019-12-08 | 80 | 450 000 zł | 455 000 zł | N/A PLN USD EUR |