IInformacje o dziele:
projekt witraża dla katedry na Wawelu (niezrealizowany)
ołówek, akwarela, gwasz, papier naklejony na płótno, 65,2 x 25,4 cm
sygn. l.d.: J Mehoffer
– na odwrocie na górnej listwie krosna nalepka wypełniona tuszem: Józef Mehoffer, Kraków | Matka Boska Łaskawa
– na poprzeczce krosna nalepka wystawowa Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie (druk, pieczęć, tusz) o treści: 40245 Autor Mehoffer 40245 | Tytuł Matka Boska Łaskawa wykonanie akw. | Cena - Wł. - Data | 16 MARZ 1937
Prezentowany projekt niezrealizowanego witraża – z postaciami Chrystysa i Matki Boskiej Łaskawej, z aniołami i bujnymi, zielonymi girlandami o czerwonych kwiatach czy owocach – powstał w związku z zamówieniem dla katedry na Wawelu, które Mehoffer otrzymał w roku 1904. Jest to zapewne jeden z wcześniejszych, jeszcze wstępnych projektów, w późniejszych przygotowanych przez artystę kompozycjach, rolę motywu dekoracyjnego pełnią gałęzie cierniowe.
Z przygotowanego projektu trzynastu witraży, w latach 1909-1917 zrealizowano tylko pięć. Cztery z nich – Chrystus, Matka Boska oraz dwa przedstawienia Geniuszy cierpienia – osadzono w oknach transeptu, witraż ze Św. Kazimierzem nad chórem w nawie głównej.
O...
Józef Mehoffer:
Józef Mehoffer (Ropczyce 1869-Wadowice 1946) - malarz, grafik, scenograf i pedagog; obok Stanisława Wyspiańskiego był najwybitniejszym polskim twórcą witraży i polichromii. Uczeń Jana Matejki i uczelni paryskich - Ecolé des Beaux Arts i Accadémie Colarossi - swą drogę twórczą rozpoczął w latach 1889-1891 od pracy nad polichromią Kościoła Mariackiego w Krakowie (pod kierunkiem Matejki). W roku 1895 otrzymał I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii (ich realizacja trwała aż do 1934). W latach następnych otrzymywał różne inne zamówienia na witraże i polichromie, m.in. dla katedry na Wawelu i w Płocku, katedry Ormiańskiej we Lwowie, dla kościołów w Opawie, Onnes w Szwajcarii, w Jutrosinie, we Włocławku czy Przemyślu (nie wszystkie zrealizowane). Był wybitnym reprezentantem sztuki secesji. Tworzył dekoracyjnie traktowane portrety, w tym autoportrety i portrety żony, a także obrazy o zabarwieniu rodzajowym, które w latach 1895-1917 zyskiwały wymowę kompozycji symbolicznych. Malował także pejzaże łączące secesyjną dekoracyjność ze zdobyczami impresjonizmu. Z mistrzowską biegłością posługiwał się różnymi technikami - olejem, temperą, akwarelą i gwaszem - zajmował się także grafiką. Ostatnia wielka wystawa dzieł artysty, zatytułowana Opus magnum, odbyła się w roku 2000 w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2019-12-08 | 42 | 75 000 zł | 75 000 zł | N/A PLN USD EUR |