Agra Art | Aukcje

Pierwszy obiekt z tej aukcji

Aukcja Sztuki Współczesnej - 8 grudnia 2019

Edward Dwurnik, TORUŃ, Z CYKLU PODRÓŻE AUTOSTOPEM, 1979
  • odwrocie

  • obraz w ramie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
TORUŃ, Z CYKLU PODRÓŻE AUTOSTOPEM, 1979
Nr:
26597
Technika:
olej, płótno naklejone na płytę pilś.
Wymiary:
129.5 cm x 88.5 cm
Cena wywoławcza:
25 000 zł
Cena uzyskana:
38 000 zł

Informacje o dziele:

sygn. przy l. krawędzi śr.: TORUŃ [w ramce] | E. DWURNIK | 1979 | NR: 143. IX [w ramce] | Podróże autom [sic!] | 604 [w ramce]

 

Obraz opisany:

Dwurnik. Spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik, Cykl IX Podróże Autostopem, poz. 143, s. nlb.

Toruń Edwarda Dwurnika należy do cyklu „Podróże autostopem“, który artysta rozpoczął w 1966 roku. Przedstawiając konkretne polskie miasto, nie pozostał jednak wierny topografii i zasadom perspektywy. Miasto obserwowane jest z lotu ptaka, z charakterystycznym nagromadzeniem motywów. W typowy dla artysty sposób, Dwurnik łączy tutaj elementy humoru, dokumentu i symboliki.

♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)

Edward Dwurnik:

Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, który kontynuował do dziś. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2019-12-08 101 25 000 zł 38 000 zł N/A PLN USD EUR