IInformacje o dziele:
15,6 x 20,8 cm (w świetle passe-partout)
sygn. p.d.: JB; oznaczony l.d.: 82
na odwrocie u góry po prawej nalepka z numerem (markerem): 81 ; u dołu po prawej nalepka (długopis, druk): rej. 161/18 | Muzeum Narodowe | w Warszawie.
Jest to jeden z szeregu szkiców postaci wykonanych przez Józefa Brandta do obrazu Odbicie jasyru (1878), stanowiącego własność Muzem Narodowego w Warszawie. Postać Kobiety w chuście została przez artystę umieszczona w centralnej partii pierwszoplanowej sceny rozbicia kosza tatarskiego podczas bitwy Koniecpolskiego pod Martynowem. Według Agnieszki Bagińskiej, współautorki katalogu wystawy Brandta (MNW 2018), szkice przygotowawcze do Odbicia jasyru są bardziej sumaryczne i wykonane ostrą, rwącą się linią. Brak w nich płynnego modelunku charakterystycznego dla szkiców wykonanych do wcześniejszych obrazów. Dla artysty ważne było uchwycenie skomplikowanych póz wyrażających dynamikę walki.
Rysunek opisany i reprodukowany w:
– Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, t. 2; redakcja naukowa E. Micke-Broniarek, dział I. Malarstwo, oprac. E. Micke-Broniarek i K. Znojewska-Prokop; s. 134, nr kat. II.235, il.;
– Józef Brandt 1841-1915, Muzeum Narodowe w Warszawie...
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-03-22 | 12 | 9 000 zł | 22 000 zł | N/A PLN USD EUR |