IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: X | 1980 | E. DWURNIK. >>Mamy Przywódcę!<<; p.d.: XVI [w ramce] -17-705 [w ramce]
na odwr. na płótnie l.g.: E. DWURNIK | 1980. | NR. XVI [w ramce] -17 | 705 [w ramce]
Obraz opisany:
– Pola Dwurnik, Dwurnik. Spis cykli malarskich, cykl XVI Robotnicy 1975-1991, poz. 17.
Obraz Mamy przywódcę! należy do – realizowanego w latach 1975-1991 – cyklu malarskiego Robotnicy, jednego z największych i najważniejszych w twórczości Edwarda Dwurnika. Cykl kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981; Dwurnik otrzymał za niego w 1981 roku Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.
Obraz przedstawia strajkujących gdańskich stoczniowców niosących na ramionach oczekiwanego Przywódcę. Jest nim oczywiście późniejszy prezydent-elektryk, Lech Wałęsa.
Malarstwo Edwarda Dwurnika, rozpoznawalne, jest w swojej konwencji dość jednorodne, zarówno, gdy tematem jest miasto, jak i ludzie. Już w połowie lat 70. pisano o Dwurniku, że ukazuje tłum i wydarzenia społeczne jako sprawy pierwszoplanowe. Czyni to w sposób groteskowy, celowo deformuje grupy postaci, wzbudzając tym refleksję nad przedstawioną sceną, a także wywołując rozbawienie. Bogata warstwa treściowa obrazu jest na pograniczu komiksu,...
Edward Dwurnik:
Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-03-22 | 136 | 50 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |
2022-03-20 | 142 | 90 000 zł | 102 000 zł | N/A PLN USD EUR |