Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 21 czerwca 2020

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
HUCULSKIE ZALOTY, LATA 20 XX W.
Nr:
27430
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
64.3 cm x 81.5 cm
Cena wywoławcza:
45 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. p.d.: Menkes

 

na odwrocie:

– na płótnie (farbą): N o 7.;

– na górnej listwie krosna nalepka (druk, pieczęć): LUCIEN LEFEBVRE-FOINET | 19, rue Vavin et 2, rue Brea, Paris VIe | 8899 |COULEURS ET TOILES FINES;

– na prawej listwie krosna (tusz): N o 5;

– ponadto na każdej listwie krosna, w połowie jej długości, prostokątna pieczęć składu przyborów malarskich: ISKRA & KARMANSKI | KRAKÓW, poniżej słabo widoczne pieczęci z rozmiarem krosna (odpowiednio): 64 i 81.

 

Prezentowany obraz należy do wczesnych prac Menkesa powstałych w pierwszej połowie lat 20. XX wieku. W tym czasie artysta, pomiędzy swoimi wizytami w Paryżu, malował rodzime pejzaże skupiając się przede wszystkim na widokach Karpat. Częsty w twórczości artysty w owym czasie był również folklor huculski, sceny zagrodowe i pasterskie. O ojczystym krajobrazie wyrażał się tak:

Chciałbym kiedyś tak namalować pejzaż, ażeby odczuł go chłop, związany z ziemią i naturą. Bardzo tęsknię za pejzażem polskim; jest piękniejszy niż na ogół sądzą. Również światło w Polsce jest wielce ciekawe.

(Artur Prędski, Malarze polscy we Francji, „Wiadomości Literackie“, 8: 1926, nr 46, s. 1)

Zygmunt Menkes:

Zygmunt Menkes (Lwów 1896 - Riverdale, Nowy Jork 1986) naukę malarstwa rozpoczął pod kierunkiem Kazimierza Sichulskiego w lwowskiej Szkole Przemysłu Artystycznego. Następnie, w latach 1919-1922 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Wojciecha Weissa. W roku 1922 wyjechał do Berlina, gdzie poznał Aleksandra Archipenkę i korzystał z jego wskazówek. Od roku 1923 stale przebywał w Paryżu. Związany ze środowiskiem artystów École de Paris, przyjaźnił się, m.in. z E. Zakiem i M. Chagallem. Uczestniczył w Salonach Jesiennych, Niezależnych i Tuileries, wystawiał w wielu galeriach paryskich. Często przyjeżdżał do kraju; był członkiem lwowskiego ugrupowania Nowa Generacja i krakowskiego Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik, uczestniczył w wystawach we Lwowie i w Warszawie. Wiele podróżował, m.in. w 1928 był w Berlinie, a w 1935 w Hiszpanii (razem z A. Nachtem-Samborskim). W 1935 wyjechał do Nowego Jorku, gdzie osiadł na stałe i gdzie w 1936 miał wystawę indywidualną. Przez lata współpracował z tamtejszymi galeriami sztuki i wykładał w Art Students League. Malował portrety, akty, kompozycje figuralne, martwe natury i pejzaże, a po 1940 także obrazy nawiązujące do martyrologii Żydów. Jego malarstwo ulegało różnym przemianom stylistycznym. W okresie paryskim obrazy artysty bliskie były nurtom ekspresjonizmu i fowizmu. W okresie powojennym ograniczał kolorystykę, wprowadzał mocną linię konturu, bogatą fakturę, a z czasem także coraz wyraźniejszą geometryzację form.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2020-06-21 72 45 000 zł - N/A PLN USD EUR