IInformacje o dziele:
sygn l.d.: Menkes
na odwrocie:
– na płótnie dwukrotnie odbita (l.g. i p.d.) okrągła, nieczytelna pieczęć ponadto na krośnie z lewej strony oznaczenia aukcyjne wykonane białą kredą;
– na górnej listwie krosna ośmioboczna nalepka (długopis): G 20 M I | Les roses rouges | MENKES;
– obok karteczka przypięta pinezkami (druk, długopis): Boundry Gallery | Artist: SIGMUND MENKES | (ZYGMUNT) 1896-1986 | Titel: Les Roses rouges | Medium: oil on canvas | Date: c 1968/69 Size: 51 x 66 cms;
– na poprzeczce krosna od góry cztery nalepki galeryjne: – (druk): Galerie BARREIRO, STIÉBLE Successeur | 30, Rue de Seine, Paris-6e – Danton 46-70; – poniżej (druk, pieczęć): LUCIEN LEFBVRE-FOINET | 19, rue Vavin et 2, rue Bréa, Paris VIe | 8919; – poniżej (długopis): No 10 (zamazane i zmienione na) 11 | Radfern Salluy | London; – poniżej fragment nalepki (druk): [...]ALLERY L[...] | 29 Cork Street | Burlington Gardens | Bond Street. London. W 1
Zygmunt Menkes:
Zygmunt Menkes (Lwów 1896 - Riverdale, Nowy Jork 1986) naukę malarstwa rozpoczął pod kierunkiem Kazimierza Sichulskiego w lwowskiej Szkole Przemysłu Artystycznego. Następnie, w latach 1919-1922 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Wojciecha Weissa. W roku 1922 wyjechał do Berlina, gdzie poznał Aleksandra Archipenkę i korzystał z jego wskazówek. Od roku 1923 stale przebywał w Paryżu. Związany ze środowiskiem artystów École de Paris, przyjaźnił się, m.in. z E. Zakiem i M. Chagallem. Uczestniczył w Salonach Jesiennych, Niezależnych i Tuileries, wystawiał w wielu galeriach paryskich. Często przyjeżdżał do kraju; był członkiem lwowskiego ugrupowania Nowa Generacja i krakowskiego Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik, uczestniczył w wystawach we Lwowie i w Warszawie. Wiele podróżował, m.in. w 1928 był w Berlinie, a w 1935 w Hiszpanii (razem z A. Nachtem-Samborskim). W 1935 wyjechał do Nowego Jorku, gdzie osiadł na stałe i gdzie w 1936 miał wystawę indywidualną. Przez lata współpracował z tamtejszymi galeriami sztuki i wykładał w Art Students League. Malował portrety, akty, kompozycje figuralne, martwe natury i pejzaże, a po 1940 także obrazy nawiązujące do martyrologii Żydów. Jego malarstwo ulegało różnym przemianom stylistycznym. W okresie paryskim obrazy artysty bliskie były nurtom ekspresjonizmu i fowizmu. W okresie powojennym ograniczał kolorystykę, wprowadzał mocną linię konturu, bogatą fakturę, a z czasem także coraz wyraźniejszą geometryzację form.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-06-21 | 58 | 30 000 zł | 30 000 zł | N/A PLN USD EUR |