Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 21 czerwca 2020

Wilhelm Kotarbiński, KOBIETA Z WAZONEM NA GŁOWIE, PRZED 1900
  • Kobieta z dzbanem - dekoracyjne panneaux w holu rezydencji Bogdana i Warwary Chanenko.

  • Kobieta z gołębiami - dekoracyjne panneaux w holu rezydencji Bogdana i Warwary Chanenko.


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOBIETA Z WAZONEM NA GŁOWIE, PRZED 1900
Nr:
27479
Technika:
akwarela, papier
Wymiary:
45.5 cm x 11.6 cm
Cena wywoławcza:
9 000 zł
Cena uzyskana:
9 000 zł

Informacje o dziele:

akwarela, papier (verso druk chromolitograficzny), 45,5 x 11,6 cm

sygn. p.d.: W K

l.d. napis [inicjały cyrylicą, inną ręką]: EAP

na tekturowych „plecach“ naklejony szkic pejzażowy (akwarela), wykonany na tym samym wydruku chromolitograficznym

 

Pochodzenie: umieszczone na akwareli inicjały „EAP“ wskazują na jego pierwotną właścicielkę – Elenę Adrianowną Prachową, która w ten sposób oznaczała obrazy ze swego zbioru. Identyczny monogram umieszczony jest także, m.in. na wystawianej ostatnio w Agrze akwarelowej kompozycji Gwiazda Wieczorna.

 

Elena A. Prachowa „Lola“ (1871-1948) – artystka hafciarka, „malująca igłą“ – była córką Adriana Prachowa (1846 -1916), historyka, krytyka sztuki i archeologa, który kierował pracami malarskimi w kijowskim Soborze św. Włodzimierza. Jednym z pracujących tam artystów był Wilhelm Kotarbiński, stąd jego zażyłość z rodziną Prachowych. Ponadto artysta uczył Elenę Adrianowną malowania akwarelą.

 

Motyw Kobiety z dzbanem został wykorzystany przez Kotarbińskiego do stworzenia jednego z dwóch dekoracyjnych panneaux w holu rezydencji Bogdana i Warwary Chanenko. Małżeństwo było znane ze swojej działalności filantropijnej i kolekcjonerskiej. Bogdan Chanenko (1848-1917) był prawnikiem i przemysłowcem,...

więcej

Wilhelm Kotarbiński:

Wilhelm Kotarbiński (Nieborów 1849 – Kijów 1921) kształcił się w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Rafała Hadziewicza (lata1867-1871), a od roku 1872 także w Akademii Św. Łukasza w Rzymie. Po ukończeniu studiów otworzył w Rzymie własną pracownię, w której udzielał także lekcji rysunków; jego uczennicą była m.in. Maria Baszkircew. Do kraju wrócił w 1888 i odtąd przebywał głównie we własnym majątku Kalsk (lub Kulsk) na Białorusi. Stamtąd wielokrotnie wyjeżdżał do Kijowa, gdzie miał pracownię w hotelu Praga, uczestniczył w wystawach kijowskiego Tow. Artystycznego, a w 1893 był współzałożycielem Tow. Malarzy Kijowskich. Wraz z P. Swiedomskim, M. Niestierowem i M. Wrublem pracował przy dekoracji freskami kijowskiego soboru Św. Włodzimierza (ukończone 1894-1895). Był także autorem dekoracyjnych plafonów i malowideł ściennych m.in. w domu M. Tereszczenki i w pałacu B. Chanenki w Kijowie oraz w salonach pałaców w Petersburgu i Moskwie. Malował przede wszystkim kompozycje o tematach biblijnych bądź antycznych – z życia starożytnego Wschodu, Grecji i Rzymu; tworzył też pejzaże oraz sceny fantastyczne i symboliczne. Jego obrazy wyróżniają się wyrafinowaną kolorystyką, swobodną techniką, swoistą stylizacją form i specyficznym, często tajemniczym nastrojem. Największa popularność artysty przypada na dziewięćdziesiąte lata XIX wieku, kiedy – ze względu na „antyczną” tematykę swych obrazów – bywał porównywany z Siemiradzkim. Dzieła Kotarbińskiego rzadko pojawiają się na rynku sztuki; większość jego prac zaginęła bądź uległa zniszczeniu w czasie pierwszej wojny światowej i rewolucji bolszewickiej.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2020-06-21 30 9 000 zł 9 000 zł N/A PLN USD EUR