Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 21 czerwca 2020

Edward Dwurnik, STRAJK, 1980
  • odwrocie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
STRAJK, 1980
Nr:
27505
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
207 cm x 148 cm
Cena wywoławcza:
50 000 zł
Cena uzyskana:
52 000 zł

IInformacje o dziele:

Obraz z cyklu XVI „Robotnicy“ nr 704

sygn. l.d.: E. DWURNIK 1980 X: -STRAJK-; p.d.: CYKL: ROBOTNICY [w ramce] – XVI [w ramce] – 16 [w ramce ] 704 [w ramce]

sygn. na odwr. na płótnie l.g.: E. DWURNIK | 1980 | NR: 16 (XVI)- 704 [w ramce]

 

Obraz wzmiankowany w katalogu:

Dwurnik. Spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik, wyd. z okazji wystawy Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy, Galeria Zachęta, Warszawa 2001, s. nlb. (jako wł. prywatna w Niemczech).

 

Wydarzenia polityczne roku 1980 w kraju zdecydowały o tematyce, jaką zajął się Edward Dwurnik. Jego malarstwo stało się na wskroś polityczne. Ilustrował aktualne wydarzenia społeczne i polityczne, które z czasem miały decydujący wpływ na dalsze losy Polski. Wtedy właśnie powstał cykl „Robotnicy“, do którego należy prezentowany obraz.

Typowa dla dzieł jest atmosfera i sposób przedstawiania konkretnych wydarzeń. Znacznie mniej interesuje artystę dbałość o detale i szczegóły.

Tłum na obrazie Strajk jest milczący, rozmodlony, niektórzy robotnicy w pierwszym szeregu patrzą na dokumentalistę, ale nie przerywają swej czynności. Niektórzy sprawiają wrażenie, że pozują biorąc udział w scenie specjalnie zaaranżowanej dla widza,...

więcej

Edward Dwurnik:

Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2020-06-21 129 50 000 zł 52 000 zł N/A PLN USD EUR