IInformacje o dziele:
wymiar całej karty: 37,4 x 24,2 cm
Sygn. ołówkiem pod ryciną p.d.: Tymon
Egzemplarze grafiki m.in. w zbiorach: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Okręgowego im. L. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum Okręgowego w Toruniu, w Zbiorach Graficznych Biblioteki Uniwersytetu M. Kopernika w Toruniu, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Muzeum im. ks. Wł. Łęgi w Grudziądzu.
Rycina opisywana i reprodukowana m.in.:
-
[A.R.], Dwie wystawy w Toruniu [w:] „Przegląd Artystyczny”, 1956, nr 2, s. 105, il.;
-
Tymon Niesiołowski 1882-1965, Malarstwo, rysunek, grafika, rzeźba, Muzeum Ziemi Bydgoskiej im. L. Wyczółkowskiego, Bydgoszcz 1966, s. 79, nr kat. 251;
-
Al. Kopydłowska, Prace Tymona Niesiołowskiego w zbiorach Muzeum Mazurskiego, [w:] „Rocznik Olsztyński”, Olsztyn 1968, t. VII, s. 303, nr kat 25;
-
Z. Czerski, Życie i dzieło Tymona Niesiołowskiego w zarysie, [w:] „Bydgoski Rocznik muzealny” 1969, t. 1, s. 31, il.;
-
Tymon Niesiołowski, [oprac. D. Łuniewicz-Koper], Muzeum Okręgowe w Toruniu, Toruń 1976, s. 20, nr kat 113;
-
Tymon Niesiołowski 1882-1965, Katalog wystawy, [oprac. A. Tyczyńska, wstęp J. Pollakówna], Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa...
Tymon Niesiołowski:
Tymon Niesiołowski (Lwów 1882 - Toruń 1965) – malarz, grafik, pedagog; w latach 1900 - 1905 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem Stanisława Wyspiańskiego i Józefa Mehoffera. W okresie 1906 - 1926 mieszkał w Zakopanem, skąd podróżował do Włoch, Paryża i Monachium. W roku 1908 był współzałożycielem „Grupy Pięciu”, od 1917 związał się z ugrupowaniem „Formistów”, a od 1922 ze Stowarzyszeniem „Rytm”. W roku 1926 przeniósł się do Wilna, gdzie został dyrektorem Szkoły Rzemiosł Artystycznych, a od 1928 wykładał na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego. Po wojnie objął katedrę Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu; od 1958 był członkiem „Grupy Toruńskiej”. Malował – wyróżniające się dekoracyjnością formy i koloru – martwe natury, akty, portrety, rzadziej pejzaże. Jego styl ewoluował z biegiem lat; wczesne prace ujawniają wyraźne wpływy Wyspiańskiego, późniejsze – wyraźne inspiracje malarstwem francuskim, m.in. twórczością Gaugina, Picassa czy Matisse’a. W obrazach dojrzałego okresu twórczości często stosował płaskie plamy barwne, obwiedzione silnie zarysowanym konturem. Artysta zajmował się także grafiką.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2017-10-17 | 37 | 3 000 zł | - | N/A PLN |
2018-02-06 | 32 | 3 000 zł | - | N/A PLN USD |
2020-07-08 | 52 | 3 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |