Agra Art | Aukcje

Aukcja Interiors - Sztuka Dawna i Współczesna - 8 lipca 2020

Janusz Przybylski, LISTY J. DO PABLA PICASSA, 1977
  • obraz w ramie


66.

[ status: nadchodząca aukcja ]
Tytuł:
LISTY J. DO PABLA PICASSA, 1977
Nr:
27626
Technika:
tusz pióro, akwarela, papier
Wymiary:
21 cm x 28.7 cm
Cena wywoławcza:
800 zł
Estymacje:
1 000 zł - 3 000 zł

Informacje o dziele:

sygn. oł. p.d.: Listy J. do P Picassa 6 J Przybylski, powyżej data: 24 10 77.

W 1976 roku artysta rozpoczął pracę nad złożonym cyklem “Błędne koło”, zainspirowanym obrazem Jacka Malczewskiego o tym samym tytule. Jego ważną częścią była seria tzw. listów do znanych twórców - głównie Goi, Picassa i Velazqueza - utrzymanych w konwencji datowanych kompozycji. Badaczka œuvre malarza, Grażyna Hałasa, podkreślała: Czerpanie ze sztuki światowej oznaczało dialog z dawnymi mistrzami, mierzenie się z nimi poprzez głębsze ich rozumienie, często cytowanie, a nawet ścieranie się z ich dorobkiem. Do kanonu Przybylskiego należał przede wszystkim Francisco Goya z cyklem 80 akwafort „Kaprysy” z 1799 roku, Pablo Picasso z jego Guerniką, velázquezowskie infantki, a także bardziej ukryty, a jednak wyraźny wpływ dzieł Rembrandta. Stanowiło to jego „magazyn wyobraźni” i magazyn tradycji obrazowej, skąd czerpał natchnienie i inspiracje.

Grażyna Hałasa, Janusz Przybylski (1937-1998). Twórczość i dzieła artysty w Muzeum Narodowym w Poznaniu, Poznań 2017, s. 19

♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)

więcej

Janusz Przybylski:

Janusz Przybylski studiował malarstwo w ASP w Warszawie, uzyskując dyplom w pracowni Aleksandra Kobzdeja w 1963. Od tegoż roku był pedagogiem w macierzystej uczelni, od 1987 profesorem. Zajmował się równolegle malarstwem, rysunkiem, grafiką warsztatową w technikach metalowych i litografii, a także - w mniejszym stopniu - grafiką użytkową (projektowanie graficzne i plakat). W obu głównych dziedzinach, tj. malarstwie i grafice zdobywał liczące się sukcesy i nagrody, jak I nagroda na Internationale Graphik-Ausstellung, Wiedeń 1967, Złoty Medal na XI Biennale Sztuki, Sao Paulo 1971, Grand Prix na VI Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie 1972, jedna z I nagród na VII Ogólnopolskiej Wystawie Grafiki, Warszawa 1976, Medal Apollo 85, Talla (Włochy) i in. Choć na początku swej drogi twórczej interesował się abstrakcją i malarstwem materii, już ok. 1965 zwrócił się ku sztuce przedstawiającej, szybko stając się jednym z najwybitniejszych przedstawicieli tzw. nowej figuracji w sztuce polskiej. Był zafascynowany sztuką Francisa Bacona, której dramatyczną wymowę łagodził akcentami groteski i życzliwej ironii. W latach 70. wprowadzał, zwłaszcza w grafice, elementy charakterystyczne dla pop-artu, jak ujęcia fotograficzne wmontowywane w obraz oraz charakterystyczne dla tego medium skróty kompozycyjne i efekty świetlne. Od połowy lat 70. tworzył sceny nawiązujące do Goyi i Picassa, dodatkowo podkreślając te źródła inspiracji w literackich tytułach prac. Nurt ten objawił się szczególnie mocno w jego cyklach malarskich, rysunkowych i litograficznych, jak „Błędne koło“, „Atelier“, „Manon“, „Zaklęty krąg“ i in. W latach 80. pracował nad własną koncepcją sztuki, nazwaną przezeń „lin-art“, w której wywodził różnorakie konotacje związane z liną, jej rolą i znaczeniem w życiu, poruszając przy tym wątki egzystencjalne i symboliczne.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2020-07-08 66 800 zł - N/A PLN USD EUR