IInformacje o dziele:
olej, deska mahoniowa, fazowana, 24,5 x 19 cm
sygn. wzdłuż prawej krawędzi (drapana): Malczewski
na odwrocie p.g. (czarną farbą): J Malczewski | .1890. | (Anhelli); poniżej centralnie numer (czarną kredką): No 2
ponadto przeciwnie do kompozycji tłoczona pieczęć:
A. EBESEDER | WIEN | L. OPERNRING 9, nad którą znajdują się trzy słabo widoczne pieczęci z nr.: 9, [.], 24; p.d. numer (ołówkiem): 0 127/1
W marcu 1890 roku Jacek Malczewski podróżował z Karolem Lanckorońskim przez Wiedeń do Włoch. W Mediolanie artysta miał możliwość zobaczyć obraz Andrei Mantegni Opłakiwanie zmarłego Chrystusa z ok. 1480 roku. Obraz ten ukazuje ciało Chrystusa w silnym skrócie perspektywicznym, który musiał zrobić duże wrażenie na naszym malarzu. Malczewski, zainspirowany dziełem włoskiego mistrza, wykorzystał tę kompozycję jako kolejne rozwiązanie malarskie dla zrealizowanego w 1887 roku Umywania nóg (wł. Muzeum Narodowego w Poznaniu). Nasza Scena... nawiązuje bowiem ułożeniem postaci Sybiraka do wczesnorenesansowego dzieła. Ciało ukazane w gwałtownym skrócie perspektywicznym nadało całemu przedstawieniu dynamiki, której zdecydowanie brakowało statycznej realizacji sprzed kilku lat.
W 1890 roku artysta namalował Introdukcję, która zwiastowała nadejście nowego nurtu w malarstwie Malczewskiego,...
Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-10-18 | 28 | 130 000 zł | 162 000 zł | N/A PLN USD EUR |