IInformacje o dziele:
sygn l.g: Muter
na odwrocie:
– na górnej listwie krosna pieczęć z numerem: 41;
– obok ośmioboczna nalepka wystawowa (tuszem): Exposition | 1800 F;
– na p. listwie krosna (czerwonym markerem): Muter;
– obok (sygnatura czarną farbą): Muter;
– obok ponownie czerwonym markerem: save [?];
– ponadto na dolnej listwie krosna nalepki transportowe i pieczęć z numerem: 41
Proweniencja:
Obraz należał do kolekcji Gustave’a Kahn’a (1859-1936), francuskiego poety, prozaika i krytyka sztuki. Jako krytyk i publicysta interesował się głównie awangardowymi nurtami artystycznymi. Następnie obraz trafił do kolekcji, zaprzyjaźnionej z nim, malarki Moussii Toulman (1903 -1997). Zakupiony na aukcji we Francji, znalazł się w kolekcji prywatnej w Warszawie.
Nie znałam jej życia, lecz spoglądając na te twarz wyniszczoną przez łzy nie mogłam powstrzymać się, by nie powtarzać w głębi duszy – „oto dojrzały owoc boleści“. I gdy tak powtarzałam w myślach te słowa przez cały czas malowania, głuche cierpienie rodzące się we mnie stawało się tłem mojej pracy. Być może właśnie dzięki temu cierpieniu udało się stworzyć jedną z moich pierwszych prac malarskich.
Tak Mela Muter pisała o pracy nad portretem starej wieśniaczki,...
Mela - (Melania Mutermilch) Muter:
Mela Muter, właściwie Maria Melania Mutermilch z domu Klingsland (Warszawa 1876 – Paryż 1967) jedna z najciekawszych artystek tzw. École de Paris; mimo studiów u Miłosza Kotarbińskiego w Warszawie oraz w paryskich Académie de la Grande Chaumiére i Académie Colarossi, uważała się za samouka, twierdząc, że prawdziwą szkołą malarstwa były dla niej dopiero kontakty z wybitnymi artystami i ich sztuką.
Zaprzyjaźniona z wieloma twórcami i osobistościami (m.in. R. Rolland, A. Zweig. R.M. Rilke, A. France. G. Clemenceau) od roku 1901 stale mieszkała w Paryżu, uzyskując w roku 1927 obywatelstwo francuskie. Wyjeżdżała kilkakrotnie do Hiszpanii i Szwajcarii, zawsze też utrzymywała żywe kontakty z Polską, działając na rzecz kraju i biorąc udział w jego życiu artystycznym. Ceniona przede wszystkim jako portrecistka, malowała również pejzaże i martwe natury. Wiele obrazów poświęcała tematom macierzyństwa, cierpienia, starości.
We wczesnym okresie malowała obrazy utrzymane w konwencji realistycznej i ciemnej tonacji barwnej (Portret L. Staffa, Gra w szachy). Później, w okresie „francuskim“, rozjaśniła paletę, stosowała wyraźny kontur i, zmierzającą ku geometryzacji, stylizację form.
W ostatnich latach duże zespoły prac artystki prezentowane były na kilku wystawach w warszawskim Muzeum Narodowym („Artystki polskie“, „Kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków“, a przede wszystkim na dużej wystawie obrazów artystki ze zbiorów Liny i Bolesława Nawrockich).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-10-18 | 62 | 160 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |