IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: Włodzimierz Tetmajer
na odwrocie:
– na g. listwie krosna z prawej strony nr. inwentaryzacyjne Muzeum Lubelskiego (tusz:) S/233/ML. (przekreślone);
– poniżej (czarnym markerem): S/M/167/ML;
– obok nalepka (druk, tusz): MUZEUM LUBELSKIE | W LUBLINIE | UL. NARUTOWICZA Nr. 4, TLE[...] L. 229 (całość przekreślona czerwonym tuszem);
– na dolnej listwie krosna nalepka (tusz): Nr. Inw. 117. | Wł. Tetmajer | Zaręczyny.
– na górnej listwie ramy nalepka domu aukcyjnego Agra-Art z 2005 r. i nalepka z numerem (marker): 12;
– na dolnej listwie ramy nalepka zakładu artystycznej oprawy obrazów
Sceny z życia wsi stanowią niewątpliwie najliczniejszą grupę obrazów Włodzimierza Tetmajera. Wśród nich najwięcej jest scen rodzajowych z Bronowic, gdzie artysta mieszkał wraz z rodziną. Tetmajer, dzięki swojej znajomości realiów chłopskiego życia, został wybitnym przedstawicielem nurtu „ludowości“. Jego etnograficznym zamiłowaniom zawdzięczamy liczne obrazy dokumentujące zarówno wiejskie obyczaje, uroczystości, jak i trudy pracy w polu.
Prezentowane Swaty są znakomitym przykładem oryginalnego stylu, jaki z czasem wykształcił Tetmajer. Skąpana w słońcu scena jest przesycona żywymi barwami. Zacieniona zagroda z lewej strony mocno kontrastuje z...
Włodzimierz Tetmajer:
Włodzimierz Przerwa-Tetmajer (Harklowa koło Ludźmierza na Podhalu 1862 - Kraków 1923), przyrodni brat poety Kazimierza, naukę malarstwa rozpoczął wcześnie; już od 1875 uczęszczał na zajęcia do Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie następnie (z przerwami) kształcił się do 1895 - początkowo u Franciszka Cynka, Leopolda Loefflera i Władysława Łuszczkiewicza, a po 1889 u Jana Matejki. Równolegle studiował filologię klasyczną na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1882 uczył się jeszcze w Akademii Wiedeńskiej, a w latach 1886-89 w Akademii Monachijskiej u Aleksandra Wagnera. Studia uzupełniał w paryskiej Académie Colarossi. Stypendium cesarskie umożliwiło mu wyjazd do Rzymu. Po powrocie mieszkał w Krakowie. W 1890 ożenił się z Anną Mikołajczykówną, córką gospodarza z podkrakowskiej wsi Bronowice, gdzie sam często przebywał, a w 1895 zamieszkał na stałe. W 1901 założył i następnie przez kilka lat prowadził szkołę malarstwa dla kobiet. Od 1899 był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”; w 1901 jednym z założycieli Towarzystwa „Polska Sztuka Stosowana”; w 1908 współzałożycielem grupy „Zero”. Był wybitnym przedstawicielem nurtu „ludowości”, malarzem obyczajów, pracy i krajobrazu podkrakowskiej wsi. We wcześniejszym okresie tworzył w duchu akademickiego, monachijskiego realizmu. Później wykształcił własny, oryginalny styl - kompozycja jego obrazów była swobodna, malował szerokimi pociągnięciami pędzla, używał jasnych, żywych barw. W latach 1892-1894 współpracował z Wojciechem Kossakiem i Janem Styką przy Panoramie Racławickiej. Projektował witraże, zajmował się ilustratorstwem i malarstwem ściennym, m.in. w 1902 wykonał polichromię kaplicy królowej Zofii w Katedrze na Wawelu. Artysta był pierwowzorem postaci Gospodarza w dramacie S. Wyspiańskiego Wesele.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2004-03-14 | 22 | 165 000 zł | - | N/A PLN USD |
2020-10-18 | 32 | 280 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |