Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 18 października 2020

Włodzimierz Pawlak, SPACER 1/V Z CYKLU „GRY WOJENNE“, 2014
  • obraz w ramie

  • odwrocie


[ status: dostępny w Galerii ]
Tytuł:
SPACER 1/V Z CYKLU „GRY WOJENNE“, 2014
Nr:
28026
Technika:
olej, ołówek, płótno
Wymiary:
110 cm x 130 cm
Cena w galerii:
45 000 zł

Informacje o dziele:

sygn. na odwr. p.g.: WŁODZIMIERZ PAWLAK | SPACER 1/V | /GRY WOJENNE/ | 110 x 130 | 2014

 

Obraz wystawiany, opisany i reprodukowany:

– Włodzimierz Pawlak. Gry wojenne (katalog wystawy), Galeria Muzalewska, Poznań XII 2018 – I 2019, poz. 1g.

Włodzimierz Pawlak:

Włodzimierz Pawlak (Korytów k. Żyrardowa 1957, mieszka w Korytowie) studiował Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego, u którego uzyskał dyplom w 1985. Był już wtedy członkiem Gruppy, najważniejszego ugrupowania młodych neoekspresjonistów, zawiązanego w końcu 1982 i działającego do 1992. Od 1986 uczy malarstwa na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego macierzystej uczelni. Jako członek Gruppy wpisywał się w szerszy nurt niezależnego życia artystycznego lat 80., dając niejednokrotnie wyraz swym poglądom na sprawy polityczne i społeczne okresu stanu wojennego. Czynił to w poezji i pismach teoretycznych (publikowanych głównie na łamach pisma Gruppy „Oj dobrze już“), ale przede wszystkim w malarstwie. Początkowo sięgał po jednoznaczne symbole i metafory jak w cyklu „Świnie“ (1983) czy w obrazach z motywem pięcioramiennej gwiazdy. Cykl obrazów dyplomowych pt. „Obrazy zamalowane“ (1985) zastosował zabieg nakładania warstw farby. Było to oryginalnym przeniesieniem i utrwaleniem w sztuce charakterystycznego motywu zamalowanych politycznych ha-seł na murach. Swego rodzaju wolty formalnej dokonał w cyklu „Tablice dydaktyczne“ (1987-1988), gdzie poszczególne warstwy przedstawienia są przezroczyste. Od 1989 tworzy jednorodne formalnie, niefiguratywne „Dzienniki“, które w wersji malarskiej powstają w wyniku rycia ołówkiem rzędów pionowych kresek w świeżej białej farbie. Równolegle powstają collages pod tym samym tytułem, składane z zużytych przedmiotów: tubek po farbach, zestruganych ołówków, biletów, rachunków itp. Wątkiem, który narasta od połowy lat 90., jest zainteresowanie sztuką i teorią konstruktywistów polskich i rosyjskich: Katarzyny Kobro, Władysława Strzemińskiego, Kazimierza Malewicza i innych. Artysta eksponował ostatnio cykl studiów formalnych i kolorystycznych, wynikających częściowo z tych zainteresowań, a częściowo już z własnego dorobku teoretycznego, pt. Przestrzeń logiczna obrazu z 2002 roku.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2020-10-18 136 28 000 zł - N/A PLN USD EUR