IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Dominik
sygn. na odwr. na pł. l.g.: DOMINIK 2009 | OL. PŁ. 73 x 82 cm | NOKTURN | (PEJZ. MAZOW)
Obraz wystawiany i reprodukowany:
– Tadeusz Dominik, Galeria Grafiki i Plakatu, Warszawa, wrzesień 2009 (obraz widoczny na stronie internetowej galerii w fotorelacji z wystawy);
– Zbigniew Taranienko, Wizja natury. Dialogi z Tadeuszem Dominikiem,Warszawa-Olszanica, 2016, il. s. 271 (fragment obrazu widoczny na fotografii z wernisażu w Galerii Grafiki i Plakatu).
Nokturn należy do cyklu „mazowieckiego“ będącego wspomnieniem krajobrazów z okolic Szymanowa, gdzie artysta się urodził. W rozmowie ze Zbigniewem Taranienką mówił: Co można zrobić z tego polskiego pejzażu mazowieckiego, który jest w gruncie rzeczy, dość szarawy... Miałem więc pomysł na serię płócien „Pejzaż mazowiecki“... Urodziłem się na Mazowszu i całe dzieciństwo spędzałem na łące i polu. Działanie natury, o którym ciągle mówię, jest nadal dla mnie ważne. (...) Polski pejzaż mazowiecki kolorystycznie jest dość spokojny, a ja robię go bardzo barwnie, starając się zachować ekspresję pól, plam i drzew za pomocą kontrastu. Także po to, żeby nie powstał banalny pejzażyk.
Zbigniew Taranienko, Wizja natury. Dialogi z Tadeuszem Dominikiem, Warszawa-Olszanica,...
Tadeusz Dominik:
Tadeusz Dominik (Szymanów 14 I 1928 - Warszawa 20 V 2014) studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. J.Cybisa (1946-51, dyplom 1953). Od 1951 był pedagogiem na macierzystym Wydziale, początkowo jako asystent Cybisa. Od 1965 prowadził własną pracownię, w 1979 otrzymał tytuł profesora. W 1990 przeszedł na emeryturę. W czasie studiów oddziałały nań - za pośrednictwem osobowości i sztuki Cybisa - idee polskiego koloryzmu, które następnie twórczo i samodzielnie kontynuował. Początkowo tworzył obrazy figuratywne. Debiutował na słynnej wystawie w warszawskim Arsenale w 1955, gdzie zdobył nagrodę. W tym okresie obok malarstwa uprawiał drzeworyt, operujący szerokimi płaszczyznami bieli i czerni (drzeworyty wystawiał m.in. na Biennale w Wenecji w 1956). W drugiej poł. lat 50. zaczął malować obrazy abstrakcyjne, początkowo utrzymane w ekspresyjnej i spontanicznej stylistyce malarstwa informel. W latach 60. wzbogacił swe prace o efekty fakturowe. Niezmienną inspiracją była dla malarza natura, bogactwo i kolorystyka jej form. Pozostał jej wierny do dziś, poddając zmianom sam sposób malowania. Stopniowo rozjaśniał i wygładzał swe kompozycje, wprowadzając efekty dekoracyjne, jak rytmiczne powtórzenia form czy rodzaj malowanych „rastrów“, regularnie znaczących fragmenty kompozycji. Wśród wielu nagród otrzymał m.in. laur „Złotego Grona“ w Zielonej Górze w 1963, Grand Prix Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie w 1968, nagrodę im. George’a Rowney’a w Londynie w 1973 i Nagrodę im. Jana Cybisa w Warszawie w 1973. Równolegle z malarstwem zajmował się gobelinem, ceramiką, również grafiką komputerową.
Zmarł 20 maja 2014 w swoim domu pod Warszawą.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-10-18 | 144 | 24 000 zł | 24 000 zł | N/A PLN USD EUR |