Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 18 października 2020

Hilary Krzysztofiak, KOMPOZYCJA, LATA 70. XX W.
  • obraz w ramie

  • odwrocie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOMPOZYCJA, LATA 70. XX W.
Nr:
28037
Technika:
technika własna, papier, płyta
Wymiary:
43 cm x 62 cm
Cena wywoławcza:
4 000 zł
Cena uzyskana:
4 000 zł

IInformacje o dziele:

pełny opis techniki: technika własna (farby wodne, werniks), papier naklejony na płytę pilśniową

sygn. p.d.: Hilary

 

Utrzymana w błękitno-ugrowej tonacji kompozycja należy do dojrzałego okresu w twórczości artysty. Reprezentuje typowe cechy jego malarstwa dekady lat 70.: techniczną wirtuozerię, iluzjonistyczną doskonałość i wysublimowaną harmonię form i kolorów. Tak charakteryzowała podobne prace, po retrospektywnej wystawie w Galerii Lambert, Barbara Palestrowa: Płótna z tych lat, utrzymane w bajecznym kolorze, jaśnieją takim blaskiem, że przestrzeń, którą wypełniają staje się automatycznie jasna i radosna. Jest to tajemnica techniki Hilarego – techniki, która sprawia, że te obrazy wydają się nam malowane nie kolorem, ale samym światłem.

 

Hilary Krzysztofiak:

(Szopienice 28 X 1926 – Falls Church, USA 30 IX 1979)
Hilary Krzysztofiak pochodził z rodziny śląskiej o patriotycznych tradycjach. Już jako 14-latek pracował w hucie, jednocześnie ucząc się rysunku. Po wojnie uczył się w Liceum Sztuk Plastycznych i ASP w Warszawie. Studiów nie ukończył, jak sam wspomina, z powodu niemożności poddania się rygorom socrealizmu: Przy rysowaniu paznokci Waryńskiego [postać ta była tematem jego pracy dyplomowej] zbuntowałem się i wyszedłem z Akademii, by już nigdy do niej nie powrócić. Wcześniej był jednym z założycieli awangardowej katowickiej Grupy St-53, będącej obok Grupy 55 i Grupy Krakowskiej najważniejszym ugrupowaniem polskiego undergroundu artystycznego w latach stalinizmu. W 1955 Krzysztofiak wziął udział w Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale, której ekspresjonistyczna formuła odpowiadała jego artystycznym upodobaniom. Od 1956 był członkiem ZPAP. W latach 50. i 60. uczestniczył w licznych awangardowych imprezach, takich jak Plenery Koszalińskie w Osiekach (od 1963), I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965), Sympozjum „Złotego Grona“ w Zielonej Górze (1965), wystawach Galerii Krzywego Koła w Warszawie: „Konfrontacje 1956-1962“ (1962), „Argumenty 1962“, „Konfrontacje 1963“, indywidualna w 1965 i in. W tym okresie tworzył abstrakcje informel i malarstwo materii. Zajmował się też grafiką (był redaktorem graficznym „Po Prostu“ i „Ruchu Muzycznego“) i scenografią. W 1968 wyjechał na Zachód. W kraju skazany został na nieistnienie przez zapis cenzury, co spowodowane było pracą jego żony, dziennikarki Krystyny Miłotworskiej, w Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa. Przebywał w Niemczech, następnie w Stanach Zjednoczonych. W 1976 otrzymał nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w Nowym Jorku. Zmarł przedwcześnie na atak serca. Jego twórczość, zwłaszcza ekspresyjne i surrealizujące kompozycje z okresu po 1968, zaprezentowała wystawa retrospektywna w Galerii Zachęta w 1997, której towarzyszył monograficzny katalog.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2020-10-18 147 4 000 zł 4 000 zł N/A PLN USD EUR