IInformacje o dziele:
na odwrocie dwie nalepki (na tekturze i na górnej listwie ramy) z numerem odnoszącym się do katalogu wystawy w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu (czerwonym cienkopisem): 93; ponadto p.d. dwie nalepki z numerem (czarnym długopisem): 17177/58; na górnej listwie ramy centralnie nalepka wiedeńskiej galerii, obok nalepka aukcyjna Agra-Art z 2007 r.
Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Ta znakomita kolekcja – w liczbie 150 pejzaży i pejzażowych studiów malarskich – zaprezentowana została w roku 2004 na wystawie w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Wystawie towarzyszył obszerny katalog, który zawiera opisy i reprodukcje wszystkich wystawionych prac.
Pani Maria Gołąb, autorka katalogu, wyodrębniła wśród nich kilka zespołów pejzaży; prezentowany tu obraz znalazł się w grupie zatytułowanej „Ku wzmożonej ekspresji“.
Obraz opisany i reprodukowany w:
– M. Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski – pejzaże. Między niebem a ziemią, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Poznań 2004, s. 120, nr kat. 93, il. 93 na s. 83.
Michał Gorstkin Wywiórski:
Michał Gorstkin Wywiórski (Warszawa 1861 - Berlin 1926) w latach 1883-1887 studiował w Monachium; w Akademii u profesorów Karla Raupa i Nikolausa Gysisa oraz równolegle w prywatnych pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. W 1884 debiutował na wystawie w krakowskim TPSP, swoje prace pokazywał też w Monachium, gdzie w 1894 na międzynarodowej wystawie w Glaspalast został wyróżniony medalem za obraz Z puszczy litewskiej. W 1895 przeniósł się do Berlina, zaproszony przez Wojciecha Kossaka i Juliana Fałata do pracy przy panoramie Berezyna (1895-1896). W Berlinie zamieszkał na dłużej, a następnie przebywał w Wielkopolsce i w Warszawie. Współpracował też z Janem Styką przy panoramie Bitwa pod Sybinem (1897), a w 1900 wspólnie z Kossakiem podróżował do Hiszpanii i Egiptu, aby wykonać szkice plenerowe do zamierzonych panoram Somosierra (nie zrealizowana) i Bitwa pod piramidami (1901). Wyjeżdżał także na Litwę, wyspę Sylt, do Norwegii, Szwecji, nad Morze Północne i Bałtyk, malował w Amsterdamie, na Krymie i Kaukazie. We wczesnej fazie twórczości, pod silnym wpływem Brandta i Wierusza-Kowalskiego, malował sceny myśliwskie i rodzajowe oraz obrazy z Tatarami, Kozakami czy Czerkiesami, które przyniosły mu powodzenie na monachijskim rynku sztuki. Z czasem naczelnym tematem jego malarstwa stał się czysty pejzaż, postrzegany i malowany wrażliwie i z upodobaniem.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2007-12-09 | 114 | 7 000 zł | 10 000 zł | N/A PLN USD EUR |
2020-12-13 | 23 | 25 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |