IInformacje o dziele:
wymiary 47 x 12 x 10 cm
sygn. ryta na spodzie: PSPD [Państwowa Szkoła Przemysłu Drzewnego] wpisane w krzyżyk niespodziany
Szkoła Zakopiańska to jedno z najbardziej znaczących zjawisk w rzeźbie polskiej XX w. Pojęcie to odnosi się zarówno do działającego tu ośrodka edukacji, jak i ukształtowanej konwencji artystycznej, łączącej rodzimą tradycję z osiągnięciami pierwszej polskiej awangardy.
Oferowana rzeźba pochodzi z najlepszego okresu w dziejach szkoły. W czasie, kiedy jej dyrektorami byli Karol Stryjeński, zaś później Wojciech Brzega, tworzono prace ciekawe pod względem formalnym, na najwyższym poziomie artystycznym.
Rzeźba reprodukownana i wzmiankowana w:
– Joanna Hübner-Wojciechowska, Sztuka skalnego Podhala. Poradnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2019, s. 122.
SZKOŁA ZAKOPIAŃSKA:
SZKOŁA ZAKOPIAŃSKA - zjawisko inspiracji podhalańskich w sztuce. Sama szkoła powstała w stolicy Tatr i składała się z artystów południowego rejonu polski. Głównym ośrodkiem nurtu była zakopiańska szkoła przemysłu drzewnego, której początki wyznaczyło towarzystwo tatrzańskie, zakładając w 1876 roku szkołę snycerską. Szkoła kładła nacisk na powielanie tradycyjnych wzorców, głównym materiałem było oczywiście drewno. Szkoła zakopiańska, kojarzona z nazwiskami Karola Stryjeńskiego i Antoniego Kenara oraz ich uczniów, to nurt przede wszystkim rzeźbiarski charakteryzujący się zestawianiem płaszczyzn pod różnymi kątami, zamykaniem kompozycji w figurach geometrycznych oraz silnym światłocieniem.
Program „odrzucił akademickie kopiowanie klasycznych wzorów, kładąc nacisk na rozwój indywidualnych zdolności wychowanków. W drewnianych rzeźbach jego uczniów - m.in. Antoniego Kenara i Marina Wnuka - doszukać się można wpływu kubizmu i formizmu, a zarazem inspiracji sztuką ludową Podhala. Te zwarte, poddane kubizująco-geometrycznej syntezie rzeźby są charakterystycznymi przykładami stylu polskiej sztuki dekoracyjnej lat dwudziestych, który triumfował na wystawie paryskiej w 1925 roku. Prowadzona przez Stryjeńskiego "szkoła drzewna" otrzymała tam dwie główne nagrody - za metody nauczania i za drzeworyty - oraz złoty medal w dziedzinie rzeźby" (Janusz Antos, [Karol Stryjeński] Narodowe art. deco, [w:] Rzeczy niepospolite, Kraków 2013, s. 69).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-12-13 | 54 | 35 000 zł | 62 000 zł | N/A PLN USD EUR |