Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 13 grudnia 2020

Zofia Stryjeńska, CZYŻ LUSTRO WODY NIE JEST LEPSZE, PO 1950
  • Odwrocie obrazu.


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
CZYŻ LUSTRO WODY NIE JEST LEPSZE, PO 1950
Nr:
28229
Technika:
tempera, płótno
Wymiary:
70.5 cm x 50.5 cm
Cena wywoławcza:
35 000 zł
Cena uzyskana:
100 000 zł

Informacje o dziele:

CZYŻ LUSTRO WODY NIE JEST LEPSZE OD ZWIERCIADŁA, po 1950

tempera, płótno nakl. na płytę pilśniową, 70,5 x 50,5 cm

sygn. p.d.: Z. STRYJEŃSKA

na odwrocie l.g. tytuł (długopisem): Czyż lustro wody nie jest lepsze | od zwierciadła

 

Po opuszczeniu ojczyzny w 1947 Stryjeńska tworzyła głównie na zamówienie Polaków mieszkających we Francji i USA. Prezentowany obraz jest właśnie jedną z takich prac, powtarzających przedwojenne motywy, ale w nowych ujęciach. Charakterystyczne dla nich jest opracowanie skrótów perspektywicznych i odważne wykorzystanie linii skośnych w kompozycji. Nie brakuje w nich też żywych, nasyconych barw, które były wizytówką malarstwa Zofii Stryjeńskiej.

 

♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)

Zofia Stryjeńska:

Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina,  ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2020-12-13 52 35 000 zł 100 000 zł N/A PLN USD EUR