IInformacje o dziele:
sygn. po prawej (na tarczy): MPiotrowski 1854.
na odwr. naklejka z odręcznym napisem (atramentem): Władysław Jagiełło entscheided sich zur Schlacht bei Grune | wald (Tannenberg) 1410 durch der ihm zur Wahl darge = | reichte blutige Schwert. Skizze gem. von M.A.Piotrowski. | Königsberg [...]
ponadto nalepka aukcyjna Agra-Art z 1999 roku
Maksymilian Antoni Piotrowski wykształcenie artystyczne odebrał w berlińskiej ASP, następnie naukę kontynuował w Düsseldorfie. Później wiele lat życia spędził w niemieckim Królewcu, gdzie był profesorem akademii. Mimo to pozostał szczerym Polakiem, co udowadniał zarówno szeregiem obrazów odnoszących się do historii Polski, jak i udziałem w Wiośnie Ludów.
Jednym z dzieł o tematyce narodowej jest prezentowana kompozycja Przed bitwą grunwaldzką. Artysta zaprezentował epizod poprzedzający jedną z najważniejszych bitew w historii polskiego oręża. W królewskim namiocie przed Władysławem Jagiełłą i wielkim księciem litewskim Witoldem stanęło poselstwo wielkiego mistrza krzyżackiego.
Obecność księcia litewskiego w tej scenie jest kluczowa. Oznacza ona, że artysta odwołał się do pierwszego znanego opisu bitwy pod Grunwaldem, powstałej w latach 1410-11 Cronica conflictus Wladislai regis Poloniae cum Cruciferis anno Christi 1410. W późniejszym źródle, Historiae Polonicae, Jan Długosz pisze, że poselstwo zostało...
Maksymilian Antoni Piotrowski:
Maksymilian Piotrowski od roku 1833 kształcił się w berlińskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Wilhelma Hensla. Po studiach przebywał w Düsseldorfie. W latach 1842/43 odbył dłuższą podróż do Włoch, a wracając zatrzymał się w Monachium. Następne lata spędził w Berlinie. W roku 1849 otrzymał stanowisko profesora Akademii Sztuk Pięknych w Królewcu, gdzie osiadł na stałe. W 1857 przyjechał do kraju, odwiedzając Warszawę, Częstochowę i Kraków. Malował sceny rodzajowe, historyczne, religijne oraz portrety. Zajmował się także malarstwem monumentalnym, był m.in. współtwórcą polichromii auli Uniwersytetu i dekoracji poczekalni dworca w Królewcu. Choć wykształcił się i działał w kręgu sztuki niemieckiej, zawsze czuł się Polakiem. Od 1856 stale nadsyłał obrazy na wystawy w krakowskim TPSP, a w swoim malarstwie często podejmował tematy z historii Polski, co niejednokrotnie wytykali mu krytycy niemieccy. Malował m.in. Śmierć Wandy, Pożegnanie powstańca i Jagiełłę opłakującego śmierć Jadwigi.
W polskich zbiorach muzealnychzachowało się stosunkowo niewiele prac artysty. Większy zbiór jego obrazów, rysunków, szkiców i akwarel zgromadzony w Muzeum w Bydgoszczy uległ częściowemu rozproszeniu w czasie II wojny światowej. Na rynku antykwarycznym obrazy Maksymiliana Piotrowskiego są dzisiaj rzadkością.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1999-05-30 | 25 000 zł | 46 000 zł | N/A PLN USD | |
2020-12-13 | 13 | 50 000 zł | 56 000 zł | N/A PLN USD EUR |