Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 13 grudnia 2020

Aleksander Kobzdej, ELARGI, 1959
  • obraz w ramie

  • odwrocie


Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
ELARGI, 1959
Nr:
28162
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
73 cm x 60 cm
Cena wywoławcza:
23 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. p.d.: Kobzdej |1959

sygn. na odwr. na pł.: Aleksander Kobzdej | „e’largi“ 1959 na g. listwie krosna flamastrem: „ELARGI“ i numer inw.: MNG/SW/631/MR.D, na l. listwie oł.: 16 [w kółku]

 

Wystawiany:

– Alexandre Kobzdej. Prix de la Biennale de Sao-Paulo 1959, Galerie de l’Ancienne Comédie, Paryż, 2-27 II 1960;

– Wystawa indywidualna, French and Company, Nowy Jork, VII 1960.

 

Obraz opisany i reprodukowany:

Polska awangarda malarska 1950-1970, (red.) Wojciech Zmorzyński, Paryż/Gdańsk 2004, s. 32-33 (il.).

 

Aleksander Kobzdej należał do międzynarodowej elity w nurcie malarstwa materii, co potwierdziła nagroda na Biennale w Sao Paulo w 1959 roku za obraz pt. Stromy (Escarpé) i kolejne wystawy w Paryżu i Nowym Jorku w 1960. Szwajcarski krytyk sztuki Pierre Courthion, przy okazji wspomnianych wystaw, z dużą wrażliwością pisał o wirtuozerii, z jaką Kobzdej traktuje materię: Kobzdej, malarz o wyszukanym smaku, umie ożywiać materię, upłynniać ją, poruszać, uderzać, biczować, rozciągać, czynić ją matową lub lśniącą, gładką lub chropowatą, rozprzestrzeniać, kondensować, dzielić na komórki, marszczyć ją, różnicować gęstość, odciskać w niej odczucie...

więcej

Aleksander Kobzdej:

Aleksander Kobzdej (Olesko na Ukrainie 12 IX 1920 - Warszawa 25 IX 1972) od wczesnego dzieciństwa mieszkał we Lwowie, gdzie w 1939 zdał maturę. Równolegle z nauką w szkole średniej uczył się prywatnie rysunku i rzeźby. Jesienią 1939 rozpoczął studia architektoniczne na Politechnice Lwowskiej i jednocześnie zaczął malować pod okiem Władysława Lama. Pod obiema okupacjami, sowiecką i hitlerowską, podejmował prace zarobkowe, kontynuując w miarę możności studia. W 1944 został wywieziony na roboty przymusowe do Wiednia, skąd uciekł do Jugosławii. W 1945 wrócił do kraju. Krótko studiował w ASP w Krakowie u Eugeniusza Eibischa, by już pod koniec 1945 objąć stanowisko asystenta swego dawnego nauczyciela, Władysława Lama, na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Pracując ukończył politechnikę z dyplomem inżyniera i od 1947 zaczął uczyć w PWSSP w Sopocie. Pracował tam do 1951, kiedy to przeniósł się do ASP w Warszawie, gdzie nauczał aż do śmierci. W latach 40. ulegał w swych próbach malarskich wpływom koloryzmu, kierunku triumfującego zarówno w Akademii krakowskiej, gdzie zaczynał studia, jak i w „szkole sopockiej“, w której sam uczył. Koloryzm Kobzdeja był jednakże poddany dyscyplinie skupionej, syntetycznej formy o rodowodzie sięgającym kubizmu i ekspresjonizmu. W pierwszej połowie lat 50. Kobzdej należał do koryfeuszy socrealizmu. Na ile artysta nie unikał, nawet w tym czasie, ironicznej refleksji, świadczy dyptyk złożony z obrazów Podaj cegłę i Ceglarki, w którym skonfrontował postulatywną i rzeczywistą stronę trudu codziennej pracy. W latach 50. rozwinął też swój talent rysownika, tworząc cykle reportażowych notatek z podróży do Chin i Wietnamu. Od 1956 radykalnie zmienił styl, doświadczając odtąd rozmaitych odmian informelu i malarstwa materii. Eksperymentując z fakturą i przestrzenią doszedł do swego głównego motywu, m stał się wielki cykl „Szczelin“, tworzonych od 1966. Ich syntezą stały się obiekty malarskie zwane „Hors cadre“.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2020-12-13 104 23 000 zł - N/A PLN USD EUR