-
załączona do obrazu korespondencja pomiędzy zamawiającym obraz i Tadeuszem Kantorem
-
List Karla Schmidta do Tadeusza Kantora z 29.03.1966.
-
List Tadeusza Kantora do Karla Schmidta z 25.05.1966.
-
Cd. listu T. Kantora do K. Schmidta z 25.05.1966.
-
odwrocie
IInformacje o dziele:
sygn. na odwr. na płótnie p.g.: Tadeusz Kantor | Baden-Baden | Mai 1966 | emballage; l.g. kredą: 359, p.g. i l.d. pieczątka producenta podobrazi: AS | VICTORIA | MALTUCH A. SCHUTZMANN | HERRSCHING | BEI MUNCHEN
Obrazowi towarzyszy ekspertyza dr. Lecha Stangreta z 2017 roku oraz cała bogata korespondencja pomiędzy Kantorem a zamawiającym obraz.
Pochodzenie:
– od 1966 kolekcja dr. Karla Schmidta, Niemcy;
– kolekcja prywatna, Polska.
Prezentowany obraz należy do wczesnej grupy ambalaży. Przedstawia połamany, pognieciony parasol, któremu towarzyszy informelowy komentarz. Pisał o tym w ekspertyzie Lech Stangret. Dzieło powstało w czasie dłuższego pobytu Kantora w Baden-Baden w 1966 r. Artysta przebywał tam w związku z indywidualną wystawą w Staatliche Kunsthalle oraz niemieckojęzyczną inscenizacją sztuki Witkacego W małym dworku. Premiera spektaklu w reżyserii Kantora odbyła się w marcu 1966 roku. Z dołączonej do obrazu korespondencji (listy artysty do nabywcy i kopie listów do twórcy) wynika, że nabywcą obrazu był dr Karl Schmidt z Kolonii, właściciel Jagra Haus – fabryki modnych parasoli. Dr Schmidt odwiedził wystawę Kantora w Kunsthalle w Baden-Baden jeszcze przed oficjalnym otwarciem w grudniu 1965 roku i – zachwycony pokazywanymi na wystawie ambalażami z...
Tadeusz Kantor:
Tadeusz Kantor (Wielopole Skrzyńskie 1915 - Kraków 1990) studiował scenografię w ASP w Krakowie w latach 1934-1939. W 1942 założył Teatr Podziemny, który działał do 1944, dając dwa spektakle: "Balladynę" i "Powrót Odysa". W trakcie prac nad spektaklami zawiązało się grono artystów, którzy w 1945 utworzyli pod wodzą Kantora „Grupę Młodych Plastyków“. Ta z kolei stała się zalążkiem zarówno eksperymentalnego teatru Cricot 2 (utworzonego w 1955), jak i drugiej „Grupy Krakowskiej“ (utworzonej w 1957). W 1947 Kantor przebywał na rocznym stypendium w Paryżu, po powrocie był jednym z organizatorów I Wystawy Sztuki Nowoczesnej, Kraków 1948/49. W latach 1950-1954 nie uczestniczył w wystawach. Od 1955 jego twórczość biegła dwutorowo. Z jednej strony działał jako malarz, twórca „ambalaży“, od 1965 happeningów, z drugiej - poświęcał się pracy nad kolejnymi spektaklami Cricot 2, z których każdy był wydarzeniem artystycznym, zwłaszcza od lat 70.: "Umarła klasa" (premiera 1975), "Wielopole, Wielopole" (1980), "Niech sczezną artyści" (1985), "Nigdy tu już nie powrócę" (1988); zmarł po ostatniej próbie spektaklu "Dzisiaj są moje urodziny" (premiera 1991). Współpracował stale z galeriami: Krzysztofory w Krakowie (gdzie również miał siedzibę teatr Cricot 2) i Foksal w Warszawie. Od 1979 wraz z teatrem Cricot 2 przebywał głównie we Florencji. Był teoretykiem sztuki i teatru, autorem wielu manifestów. Uczestniczył w wystawach miedzynarodowych najwyższej rangi, jak Documenta w Kassel (1959, 1965), Biennale w Wenecji (1960), Biennale w Sao Paulo (1967). Otrzymał m.in. Prix Rembrandt Fundacji Goethego, Bazylea 1978, Medal „Arts et Lettres“ Ministra Kultury Francji 1982, nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego, Nowy Jork 1982 i wiele nagród teatralnych.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-12-13 | 105 | 250 000 zł | 370 000 zł | N/A PLN USD EUR |