IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: R. ZIEMSKI
sygn. na odwr. na płótnie: l.g.: RAJMUND ZIEMSKI | PEJZAŻ 15/59 | 72 x 100
na g. listwie krosna l. nr inw.: MNG/SW/646/MR.D, p. oł.: RAJMUND ZIEMSKI | Warszawa ul. Zuga 23
Obraz wystawiany:
– Rajmund Ziemski. Malarstwo, ASP w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2010.
Obraz opisany i reprodukowany:
– Polska awangarda malarska 1950-1970, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk 2004, s. 10-11 (il.);
– Rajmund Ziemski. Malarstwo, (kat. wyst.), ASP w Warszawie, Zachęta, Warszawa 2010, s. 20 (il.);
– Wielka Encyklopedia Malarstwa Polskiego, Kraków 2011, s. nlb (il.).
Rajmund Ziemski:
Rajmund Ziemski (Radom 1930 - Warszawa 2005) studiował malarstwo w latach 1949-1955 pod kierunkiem Artura Nachta-Samborskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W roku dyplomowym wziął udział w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale. Od 1958 wykłada w macierzystej uczelni, prowadząc w niej pracownię malarstwa, jedną z najchętniej wybieranych przez studentów jako pracownia dyplomowa. Prowadzący ją profesor jest również autorytetem artystycznym, jednym z najwybitniejszych przedstawicieli nurtu abstrakcji niegeometrycznej w polskim malarstwie powojennym. We wczesnym cyklu „Ptaki“ (1957-1958) operował kształtami bardzo uproszczonymi, malowanymi impasto na tłach zazwyczaj ciemnych, często o bogatej fakturze. Od początku lat 60. obrazy Ziemskiego przybrały charakterystyczny kształt wydłużonego prostokąta, w którego polu, niczym rozpięte, dramatyczne płachty, rozpościerały się aluzyjne pola koloru i faktury. Nosiły tytuły sugerujące związki z naturą, jednak górę w nich bierze zainteresowanie malarza kolorem i materią, traktowanymi autonomicznie, w oderwaniu od jakichkolwiek sugestii przedmiotowych. Te powróciły w znamiennym epizodzie z połowy lat 60., kiedy to artysta włączał w strukturę swych obrazów, często wtedy łączonych w Tryptyki, fotograficzne wizerunki twarzy ludzkich. Potem zarzucił ten proceder na rzecz dalszego rozwijania prób kolorystycznych, idących w kierunku ostrych kontrastów i niekiedy kakofonicznych zestawień. Pozostaje przy tym przy ustalonym jeszcze w latach 60. sposobie tytułowania i oznaczania prac (wielki, malowany do dziś cykl „Pejzaże“ z obrazami numerowanymi liczbą łamaną przez datę roczną).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-12-13 | 107 | 33 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |