IInformacje o dziele:
sygn. l.g.: JUDITHA | CAPITUMQUE | ST. JOHANNI | 16 FS [monogr. wiąz.] 88 P [w kółku]
Bardzo podobne ujęcie tematu zastosował artysta w kompozycji Les mamelles de Juditha, 1988 (ol., pap., 100 x 70, kolekcja Galerii Spicchi dell’Est w Rzymie, repr. w: Franciszek Starowieyski. Rok 1699, KWADRAT, Kraków 1999, s. 71). Obie bohaterki epatują nagością wpisującą się w kanon barokowej estetyki - mają obfite, krągłe kształty ciała, długie szyje, duże piersi, wyraźnie zarysowane brzuchy. Łączy je także brak twarzy. Unikanie przedstawienia tej części ciała i zastępowanie jej innym elementem – np. głową ptaka jak w przypadku biblijnych Judyt - było celowym zabiegiem powtarzającym się w wielu plakatach i obrazach „Byka”. Artysta, mający mocno sprecyzowane poglądy na temat ideału kobiety – zwanym przez niego prasamicą – zapewne nie chciał, by twarz odwracała uwagę widza od ciała, które w jego pojęciu stanowiło o jej atrakcyjności. W „Przewodniku po kobietach według Franciszka Starowieyskiego” twierdził: w modelach kobiecych zazwyczaj ciało decyduje o wyrazie, głowa jest dodatkiem. Zgodnie z tą zasadą powstawały intrygujące akty o bezbłędnym rysunku i modelunku światłocieniowym – bliskie zarówno siedemnastowiecznej formie jak i surrealistycznej wizji.
♣ do wylicytowanej...
Franciszek Starowieyski:
Franciszek Starowieyski (Bratkówka koło Krosna 8 VII 1930 – Warszawa 23 II 2009), używający pseudonimu Jan Byk, studiował w latach 1949-1952 w ASP w Krakowie pod kierunkiem prof. Wojciecha Weissa , po czym kontynuował studia w ASP w Warszawie, uzyskując w 1955 dyplom w pracowni prof. Michała Byliny. W latach 60. i 70. największe uznanie zdobył jako twórca plakatu, w którym szybko dorównał koryfeuszom tej dziedziny sztuki w Polsce. Uprawiał plakat typu autorskiego, o rozpoznawalnym stylu bazującym na zamaszystym i zarazem kaligraficznym rysunku, przede wszystkim zaś zaskakujących, surrealistycznych skojarzeniach. Od 1964 był kierownikiem artystycznym modnego miesięcznika „Ty i Ja”. Z czasem przewagę w jego dokonaniach zdobył „czysty” rysunek, od 1980 często prezentowany w formie dynamicznych seansów tzw. Teatru Rysowania, z udziałem modelek, publiczności i samego artysty, spełniającego się w nim w roli demiurga. Tworzył wiele kompozycji malarskich i rysunkowych emanujących surrealną atmosferę życia na skraju fizycznego rozpadu, będących współczesną wersją tematu vanitas. Zafascynowany kulturą baroku, artysta od 1970 antydatował wszystkie prace o 300 lat wstecz. Artysta był laureatem licznych nagród, które zdobywał m.in. na takich wystawach, jak Biennale Sztuki w Sao Paulo 1973, Międzynarodowa Wystawa Plakatu Filmowego, Cannes 1974, „Annual Key Award”, Los Angeles 1978. Wielokrotnie przebywał w Nowym Jorku na zaproszenie Fundacji Kościuszkowskiej. W 1980 był profesorem w Berliner Hochschule der Künste, w latach 90. wykładał w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2001-11-18 | 54 | 3 100 zł | 10 000 zł | N/A PLN USD |
2020-12-13 | 114 | 32 000 zł | 39 000 zł | N/A PLN USD EUR |