IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: 1984 | DWURNIK
przy prawej krawędzi: LUBIĘ TĘ TRZYNASTKĘ;
l.g. (napis do góry nogami): Lubię tę trzynastkę
na odwr., na płótnie: 1984 | E. DWURNIK. | Lubię tę trzynastkę | NR: XV-210-1040; poniżej, do góry nogami: 1984 | E. DWURNIK | XV-210 | >> LUBIĘ TĘ | TRZYNASTKĘ << 1040 [w ramce]
na blejtramie nalepki wystawowe:
– BWA Toruń 1989;
– BWA Zamość 1989;
– Galeria Sztuki Współczesnej, Ostrów Wielkopolski 1989;
– Kooperacja. Edward Dwurnik, Pola Dwurnik, Warszawa 1985.
Obraz wystawiany:
– Kooperacja. Edward Dwurnik, Pola Dwurnik, Pracownia Dziekanka, Warszawa, 5 – 15 XI 1985;
– Galeria Sztuki Współczesnej, Ostrów Wielkopolski, 14 IV – 11 V 1989;
– BWA Zamość, VII 1989.
– BWA Toruń, 5 – 24 IX 1989.
Obraz opisany w:
– Dwurnik. Spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik, Warszawa 2001, s. nlb. w ramach cyklu XV Sportowcy, kat. 210.
Obraz (oprócz wystaw opisanych nalepkami) wystawiany był na Międzynarodowych Targach Sztuki „Glasnost i Perestrojka“,...
Edward Dwurnik:
Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2005-11-20 | 93 | 10 000 zł | 15 000 zł | N/A PLN USD |
2020-12-13 | 117 | 100 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |