IInformacje o dziele:
wymiary 48,5 x 33,5 cm (w świetle passe-partout)
sygn. p.d.: M. Haneman
na odwrocie na tekturze zabezpieczającej dedykacja (tuszem): W dniu ślubu młodej parze | ofiarują | Jakubowie […] | Zakopane 6 IV 930
obok nalepka (druk, tusz): BAZAR ST[...]ZNY | M. HANEMAN | ZAKOPANE | ULICA J.PIŁSUDSKIEGO 32 | obok hotelu MORSKIE OKO | Ulica | E[c]ce Homo | w Jerozolimie
Maks Haneman :
Maks Haneman (Max Hanneman) (Łódź 1882 – Łódź ? 1941/1944 ?) - studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Leona Wyczółkowskiego i Teodora Axentowicza (1907-1908, 1911-1914, 1919-1920) oraz w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (od 1916). Debiutował na Wystawie Sztuki Żydowskiej w Łodzi w 1921, pokazując obrazy o motywach żydowskich, orientalnych i chrześcijańskich powstałe podczas podróży do Palestyny (m.in. Panorama Jerozolimy, Ściana Płaczu, Modlitwa poranna, Meczet Al Aksa, Beduini w Jerycho, Via Dolorosa, Ecce Homo). Należał do założonego w Warszawie przez artystów żydowskich Zrzeszenia „Muza”. Z początkiem lat dwudziestych zamieszkał na stałe w Zakopanem i tam - przy ul. Krupówki - prowadził sklep z pamiątkami i własnymi pejzażami tatrzańskimi, które - obok obrazów o tematyce żydowskiej - pokazywał na licznych wystawach, m.in. w Łodzi (MGS 1924, 1927), Krakowie (TPSP 1928), Warszawie (TZSP 1925), we Lwowie (1927), Zakopanem (1930 i 1933) oraz w Budapeszcie (1930). Utrzymywał stałe i żywe kontakty z łódzkim środowiskiem artystów żydowskich; w roku 1937 miał dużą indywidualną wystawę w sali loży Bnei Brith. Z początkiem II wojny światowej, wysiedlony przez Niemców z Zakopanego wrócił do Łodzi. Według niepewnych informacji, zginął w tamtejszym getcie. Obrazy artysty znajdują się, m.in. w zbiorach Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie, w Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem oraz w licznych kolekcjach prywatnych.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-12-01 | 31 | 1 000 zł | 1 200 zł | N/A PLN USD EUR |