IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: Lebenstein 65
sygn na odwr. na pł. l.g.: Lebenstein | „Démodé“ | 1965
na płótnie nadruk białą farbą: Flashe
na poprzecznym krosnie nalepki: – z danymi obrazu;
– INTERNATIONAL ART TRANSPORT | 60, RUE SAINT-SABIN PARIS XI e | ROQuette: 69-92 Article Lebenstein Adresse 3401 Italie;
– KEN BROWNE PRODUCTIONS | 301 W. 96TH STREET | NEW YORK, NY 10025 U.S.A. | TEL 212 866-0875 | PROPERTY: | ESTATE OF | ALBERT GROKOEST | K. Brown 3. 20. 92
na dolnej listwie l.: M [w kółku], na l. krośnie: 60 M
Zdobycie Grand Prix na Biennale Młodych w Paryżu w 1959 roku otworzyło Lebensteinowi drzwi do międzynarodowej kariery. Od wczesnych lat 60. dzieła artysty zaczęły się pojawiać na wystawach w najważniejszych amerykańskich instytucjach kultury, takich jak Museum of Modern Art i Gallery Chalette w Nowym Jorku, a także w National Gallery of Art w Waszyngtonie i Museum of Contemporary Art w Chicago. Pochlebnie recenzowane w prasie przez krytyków stały się też pożądane przez tamtejszych kolekcjonerów. Cenny zbiór liczący blisko sto prac – obrazów olejnych, rysunków, gwaszy i grafik – znalazł się w posiadaniu wybitnego specjalisty w dziedzinie reumatologii dra Alberta Grokoesta (1917-1991), osobistego lekarza i przyjaciela Lebensteina Jako wielki propagator jego twórczości...
Jan Lebenstein:
Jan Lebenstein (Brześć Litewski 1930 - Kraków 1999) w latach 1948-1954 studiował malarstwo w ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. Eugeniusza Eibischa i Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Zaprzyjaźniony w czasie studiów z Mironem Białoszewskim, swą pierwszą wystawę indywidualną pokazał w 1956 w Teatrze na Tarczyńskiej. W 1959 zdobył Grand Prix de la Ville de Paris na I Biennale Młodych w Paryżu i w tym roku przeniósł się na stałe do Paryża. Po seriach "figur kreślonych" (na papierze milimetrowym) i "figur hieratycznych" z lat 1955-1958 maluje cykl "figur osiowych" (1958-1962), które wystawia w Paryżu i USA. Równolegle w 1960 zaczyna rysowane "karnety", rodzaj dziennika, który w przyszłości dostarczy motywów wykorzystanych w obrazach. W latach 1964-1965 maluje "Bestiarium", cykl fakturowych, archaizowanych stworów przypominających prehistoryczne wykopaliska. Bezpośrednio po nich wprowadza do swych obrazów postaci ludzkie i fantastyczne, odgrywające sceny ni to mitologiczne, ni to ze snu, często przesycone erotyką. W 1970 projektuje witraże dla Centre du Dialogue w Paryżu. W W 1971 otrzymuje obywatelstwo francuskie 1974 powstają gwasze inspirowane Folwarkiem zwierzęcym George'a Orwella. W latach 1976-1989 tworzy wyłącznie w technice gwaszu i pastelu, podejmując tematykę mitologiczną i zaczerpniętą z Biblii: cykle ilustracji do Księgi Hioba (wyd. 1979) i do Apokalipsy (wyd. 1986) w nowych przekładach Czesława Miłosza. W 1989 powraca do malarstwa olejnego (cykl "Pergamon"). Artysta otrzymał m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w 1976, Nagrodę Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 1985, Nagrodę im. Jana Cybisa w 1987.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2020-03-22 | 108 | 110 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |
2021-03-21 | 118 | 98 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |