IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: J.B. [w kółku]
Na odwrocie pieczęć z faksymile podpisu: Józef Brandt | z Warszawy.
Tą samą pieczęcią opatrzono wiele rysunków artysty, które pozostały w pracowni po jego śmierci.
Prezentowany Pejzaż ukazuje fragment wiejskiej zagrody; z prawej gęsto rosnące drzewa, przez których korony gdzieniegdzie przebija się błękitne niebo. W centrum przejście, które otwiera widok na skąpaną w letnim słońcu perspektywę i płynącą w oddali rzekę. Równowagę dla zacienionego pierwszego planu stanowi tło – silnie nasłonecznione zarośla i drzewa.
Znanych jest kilka olejnych studiów pejzażowych Józefa Brandta. Obrazy te prezentowane były na wystawie monograficznej artysty, która odbyła się w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2018 roku. Cechuje je niewielki format (ok. 23 x 32 cm), co zapewne oznacza, że malowane były w plenerze.
Porównaj z:
– Józef Brandt 1841-1915, dział I. Malarstwo, red. Naukowa E. Micke-Broniarek, oprac. E. Micke-Broniarek i K. Znojewska-Prokop, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, t. 2, s. 61 (I.41 Chata nad stawem, I.42 Pejzaż z Orońska).
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-03-21 | 11 | 40 000 zł | 66 000 zł | N/A PLN USD EUR |