-
Józef Chełmoński " Widok Sterdyni" olej, płótno, 68 x 95 cm sygn. p.d.: J. CHEŁMOŃSKI miejsce przechowywania nieznane
IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: J CHEŁMOŃSKI
Na odwrocie centralnie (ołówkiem): 628;
ponadto plaster z numerem (długopisem): DT. 449.
Do obrazu dołączona jest ekspertyza Tadeusza Matuszczaka, badacza i wybitnego znawcy życia i oeuvre artysty, z listopada 2020 roku.
Obraz ukazuje główny korpus pałacu w Sterdyni, widoczny od strony parku, z kwietnym klombem na pierwszym planie. Pałac należał do Ludwika Górskiego i jego żony Pauliny z Krasińskich, która odziedziczyła go wraz z dobrami w Sterdyni po matce Emilii z hr. Ossolińskich. Ludwik Górski był stryjem malarki Marii Pii Górskiej, która pobierała lekcje rysunku i malarstwa u Józefa Chełmońskiego. Rodzina Górskich z Woli Pękoszewskiej była blisko związana z mistrzem, który często pomieszkiwał u nich korzystając z ich gościnności i pomocy. Latem 1898 roku Pia Górska została zaproszona do majątku w Sterdyni wraz z Józefem Chełmońskim i Leonem Wyczółkowskim. Chełmońskiemu, który nieustannie był w kłopotach finansowych, Ludwik Górski zlecił namalowanie Widoku Sterdyni. Obraz olejny na płótnie o wymiarach 68 x 95 cm prezentowany był na trzech dużych wystawach w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie. Obecnie...
Józef Chełmoński:
Józef Chełmoński (Boczki k. Łowicza 1849 - Kuklówka k. Grodziska Mazowieckiego 1914) był jednym z najbardziej znanych przedstawicieli polskiego malarstwa realistycznego, twórcą rozległych pejzaży z Ukrainy i Podola, rozpędzonych zaprzęgów końskich - znanych Trojek i Czwórek - oraz wiejskich scen rodzajowych i nastrojowych pejzaży mazowieckich. Artysta - w latach 1867-1871 - kształcił się u Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej. W latach 1871-1874 przebywał w Monachium, gdzie krótko uczył się w Akademii u Hermanna Anschütza i Alexandra Strähubera, i gdzie znaczny wpływ na jego twórczość wywarło zetknięcie się z polskimi „monachijczykami”, głównie Józefem Brandtem i Maksymilianem Gierymskim. Kolejne dwanaście lat spędził w Paryżu. Pobyt tam przyniósł mu sławę i uznanie – wystawiał na oficjalnych Salonach paryskich, a wiele jego prac znalazło nabywców wśród europejskich i amerykańskich kolekcjonerów. Do kraju wrócił w roku 1887, przez dwa lata mieszkał w Warszawie, a następnie osiadł na stałe w majątku Kuklówka na Mazowszu. Malowane wówczas obrazy to przede wszystkim nastrojowe pejzaże często z motywami ptaków czy zwierząt, w których artysta dawał wyraz swego emocjonalnego i pełnego zachwytu stosunku do natury. Obok twórczości malarskiej Chełmoński zajmował się także grafiką i ilustratorstwem – w latach 1884-1892 współpracował, np. z paryskim „Le Monde Illustré”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-03-21 | 12 | 35 000 zł | 81 000 zł | N/A PLN USD EUR |